5 perkara yg jarang suami isteri zaman skrg lakukan bersama…

5 perkara yg jarang suami isteri zaman skrg lakukan bersama…

1. Solat Berjemaah.

Skrg ni, susah nk ada pasangan yg mampu berjemaah bersama secara istiqomah. Mgkin subuh x sempat sbb masing2 sibuk bersiap utk nk kluar cari rezeki…zohor dan asar solat ditempat keje…tapi utk maghrib dan isyak, kebanyakan pasangan dah ada dirumah…

Suami tetap solat sendiri, isteri juga solat sendiri…suami dan isteri berjemaah sekali utk solat fardhu tu dah sgt RARE, sukar dicari…yg paling merisaukan ialah ada di antara pasangan diluar sana yg isi rumahnya langsung tak solat…sejadah terlipat kemas dlm almari…

2. Makan semeja.

Masa mkn ni, saya percaya mgkin ramai yg masih mengamalkan makan bersama-sama…tapi ada keluarga yg dah lama tak dduk semeja, makan bersama…kadg2 anak2 makan dlu…hbis anak2 makan, ibu plak mkn…japg abah balik keje, abah mkn sorang2…

Kemeriahan makan semeja sesama keluarga tu tak dirasa sbb masing2 nk cepat, masing2 ada hal lain utk dibuat…si ayah mintak anak hulurkan lauk itu, si anak mintak ibu tambahkan nasi tuangkan air…

3. Menonton television bersama.

Walaupun TV dibuka, walaupun ada rancangan dikaca TV, tapi mata yg memandangnya mgkin sepasang dua sahaja…yg lain matanya kekal dgn skrin telefon walaupun semua org di ruang tamu…

Xde gelak tawa bila rancangan tu lawak, xde yg menutup mata dan muka bila cerita itu seram…suasana menonton television kini dah mcm dlm library…senyap dan sunyi tanpa reaksi sbb masing2 buat hal sendiri…

4. Gotong-royong bersihkan rumah.

Suami, isteri, anak2…semua turun padang, semua buat keje dan tak mengadap telefon…semua ada tugas masing2 dan perkara yg perlu disiapkan…si abah membersihkan aircon dan kipas rumah, si ibu menyapu sampah, si anak mencuci tandas dan mengemas rumah…

Indahnya kerjasama dlm keluarga dgn gotong royong…namun ianya mgkin dah “ketinggalan” zaman…

5. Buat aktiviti atau riadah.

Luang masa bersama, buat aktiviti yg boleh mengeratkan hubungan suami isteri dan kekeluargaan…klu dulu, kita bleh main monopoly, saidina, congkak, dam…skrg mainan ni dah xde pun dlm rumah masing2…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Create your website with WordPress.com
Get started
%d bloggers like this: