PASANG SURUTNYA IMAN

PASANG SURUTNYA IMAN

Iman di hati manusia seringkali mengalami pasang dan surut, demikian pula keadaan hati yang kadang terombang-ambing dengan kegalauan.

Setiap manusia yang beriman pastilah akan mengalami ujian dan cobaan, semua adalah sunatullah sebagai wujud dari ketakwaan kita sebagai hamba-Nya.

Setiap masalah, ujian ataupun musibah adalah sebuah pesan suci dari Rabb Pemilik Kehidupan, semua adalah pesan cinta yang tersirat supaya manusia selalu ingat untuk bermunajat.

Janganlah lepas dari mengingat Allah di setiap helaan nafasmu dan segala aktivitasmu, semua yang kita inginkan, dan semua yang dilarang oleh-Nya

Dan jika terasa hati sedang hampa, iman sedang menurun, pikiran sedang kalut, perbanyaklah mohon ampun kepada-Nya, lantunkan istighfar sebanyak yang kita bisa, karena Allah mencintai hamba yang bertaubat dan senantiasa mengingat-Nya.

“Setiap terasa di hatimu:

kosong dari petunjuk, turun semangat berbuat kebaikan, keras karena lalai dan tergelincir, maka perbanyak istighfar, sesungguhnya istighfar itu membersihkan hati anda, memperbaiki jalan kehidupan anda.”

(Dr. Khalid Al Mushlih, dosen fiqh pada Universitas Al Qashim)

Semakin kita memperbanyak istighfar, maka Allah akan membuka pintu-pintu kemudahan atas masalah yang kita hadapi dan juga membuka keran-keran rezeki dari arah yang tidak kita duga.

Semoga Allah memberikan Hidayah dan Rahmat-Nya serta menerima amal ibadah kita.

بَارَكَ اللّٰه فِيْكُمْ

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Create your website with WordPress.com
Get started
%d bloggers like this: