Gandakan Mutu Perkhidmatan Awam Dengan Amalan Berbudi Bahasa

Gandakan Mutu Perkhidmatan Awam Dengan Amalan Berbudi Bahasa

Puan Nor Hartini binti Saari

Lebih 1.2 juta kakitangan awam mula terseyum lebar dan berasa gembira apabila mendapat tahu gaji baru yang bakal dikuatkuasakan 1 Julai 2007 ini. Tahniah dan syabas diucapkan kepada semua kakitangan awam berkaitan kenaikan gaji ini. Sesungguhnya kenaikan gaji ini ibarat ‘durian runtuh’ kepada kakitangan awam terutama kepada mereka yang telah lama berkhidmat. Selain itu, kenaikan gaji ini juga merupakan satu lagi usaha dan satu kepuasan kepada pekerja untuk terus meningkatkan mutu perkhidmatan awam.

Sebagai pekerja, kakitangan awam ini perlulah bersyukur dengan rezeki yang dilimpahkan. Walau bagaimanapun, perasaan rasa syukur dan terima kasih ini perlulah diterjemahkan dengan menggandakan lagi kerja dan usaha meningkatkan mutu perkhidmatan terutamanya yang melibatkan sistem penyampaian perkhidmatan awam. Sejajar dengan kenaikan gaji ini sebagai kakitangan awam, janganlah kita lupa, alpa dan leka dengan mutu perkhidmatan awam yang sering diingatkan oleh Perdana Menteri. Hal ini perlu diberikan perhatian kerana, kita seringkali mendengar keluhan, rungutan dan aduan daripada orang ramai akan kelemahan sistem penyampaian kakitangan awam yang agak kasar.

Oleh itu, dalam menggandakan mutu perkhidmatan awam ini, kita perlulah membudayakan faham budi bahasa ini di tempat kerja. Sikap kakitangan awam perlulah berubah. Mereka mesti mempamerkan diri yang baik dalam segala tindakan yang dilakukan termasuk cara berfikir, cara bertindak, melahirkan perasaan, pertuturan dan kelakuan yang ditunjukkan. Hanya dengan cara inilah kakitangan awam dapat membentuk satu budaya kerja yang boleh dibanggakan dan dikenang oleh orang ramai yang berurusan. Di samping itu, ia dapat meletakkan maruah sesebuah organisasi kepada satu tahap yang tinggi dan disegani lagi.

Sifat mesra pelanggan perlulah dipamerkan oleh semua kakitangan awam. Bukanlah sesuatu yang merugikan sekiranya kakitangan awam melayani pelanggan dengan muka yang manis, dengan tutur kata yang baik dan menghormati satu sama lain. Ini sememangnya dituntut dalam agama.

Mengamalkan budi bahasa yang baik dan nilai-nilai murni ini mencerminkan seseorang itu memiliki budi pekerti yang tinggi. Agama Islam dengan jelas telah mengaitkan tahap ketinggian iman dengan budi pekerti. Di dalam beberapa hadis yang diriwayatkan secara berasingan oleh Ibnu Hibban dan Ahmad Ibnu Hanbal yang membawa pesanan dari Rasullulah S.A.W, bahawa mereka yang terbaik budi pekertinya adalah merupakan hamba Allah yang paling dicintai, mukmin yang paling sempurna imannya dan merekalah orang yang paling dicintai dan orang yang paling dekat dengan Rasulullah di hari kiamat kelak.

Begitulah nilai yang diberikan agama Islam terhadap ummahnya yang memiliki budi pekerti yang tinggi. Jadi mengapakah kakitangan awam hari ini tidak mengambil peluang yang dijanjikan ini dan mengamalkannya sepanjang hidup? Bukanlah sukar untuk melaksanakannya. Itu semua bergantung kepada kakitangan awam yang terlibat. Jika mereka menganggap kerja itu sebagai satu ibadah, maka apa tunggu lagi? Lipat gandakanlah lagi tugas tersebut dan hiasi dengan budi pekerti yang tinggi.

Kita seringkali menyalahkan emosi atau perasaan sekiranaya tindakan atau perbuatan yang diambil kurang tepat. Keadaan bercakap kasar atau keterlaluan ini menggambarkan seolah-olah seseorang itu tidak beradab, tidak berupaya mengawal perasaan, dan perlakuannya.

Dalam hal ini, kebolehan seseorang pekerja itu mengawal perasaanya amat penting terutama ketika berhubung dengan pelangganya. Ia juga dikatakan mempunyai kaitan dengan emotional intelligence (EI) atau emotional quotient (EQ). Maka dalam ruang lingkup budi bahasa dan perhubungan dengan seseorang yang baik, kita boleh dapati bahawa mereka yang mempunyai EQ yang tinggi sahaja, sebenarnya mempunyai budi bahasa yang tinggi. Dalam hal ini, mereka yang mempunyai EQ yang tinggi bukan sahaja dapat mengawal dan mengurus perasaanyang baik tetapi berupaya mewujudkan hubungan mesra dengan orang lain. Sebaliknya, bagi mereka yang rendah EQnya, akan menjadikan rendah juga budi bahasanya.

Sesungguhnya, budi bahasa dan budaya kerja yang baik inilah akan menjadi pengenalan diri kepada kejayaan sesebuah organisasi. Ada yang mengatakan sendi bahasa ialah budi; dan runtuh budi runtuhlah bangsa. Ini menunjukkan kepada kita betapa pentingnya budi bahasa yang diamalkan oleh para kakitangan awam, akan membentuk mutu perkhidmatan organisasi tersebut.

Maka dalam hal ini, kakitangan awam ini perlulah bertindak secara bijak dalam mengawal suasana di dalam organisasi yang terbabit untuk meningkatkan mutu kerja mereka. Penambahbaikan dari semasa ke semasa perlu untuk meningkatkan mutu penghasilan dan kebaikan para pekerja. Terutama bagi mereka yang berkhidmat di ruang meja pertanyaaan dan melayani panggilan telefon. Kawallah perasaan apabila berhubung dengan pelanggan. Jangan campur adukkan masalah di rumah dengan tempat kerja.

Jadi apabila kerajaan mengumumkan sahaja kenaikan gaji ini, maka para pekerja perlulah bertekad akan memastikan bahawa mereka juga perlu berkhidmat dengan lebih berusaha lagi. Tidak dinafikan pengukur kejayaan penyampaian perkhidmtan adalah terletak di tangan pelanggan. Untuk memenuhi kepuasan pelanggan ini, ia merupakan satu lagi cabaran kepada para kakitangan awam. Namun atas dasar erti kata bekerja, maka kakitangan awam ini perlulah memikul tugas sebagai satu tanggungjawab yang diamanahkan.

Budaya kerja cemerlang dalam sesebuah organisasi bergantung kepada kecemerlangan pekerja yang merupakan tunjang belakang atau modal insan bagi kejayaan sesebuah organisasi. Sesungguhnya, organisasi yang dianggotai oleh pekerja yang cemerlang akan menjadi organisasi ini terbilang dan dikagumi oleh pelangan-pelanggannya. Malah, kakitangan yang cemerlang dan mempunyai budi bahasa yang tinggi ini akan menjadi role model kepada kakitangan yang lain.

Yang pasti, sebagai kakitangan awam, mereka perlulah menyahut cabaran ini. Bukanlah suatu perkara yang sukar untuk melahirkan kakitangan awam yang berbudi bahasa dan bertanggungjawab. Sememangnya rakyat Malaysia sudah terkenal dengan adat sopan santunnya. Cuma perkara ini perlulah diamalkan di mana jua kita berada. “Bahasa melambangkan bangsa’. Teruskan dalam memberi khidmat cemerlang kepada organisasi dan lipat gandakanlah lagi mutu perkhidmatan awam dengan amalan berbudi bahasa.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Create your website with WordPress.com
Get started
%d bloggers like this: