Bahaya Taqlid Dalam Masyarakat Kini

Bahaya Taqlid Dalam Masyarakat Kini

Encik Mohd. Noor bin Omar

Zaman telah berubah dari era demi era sehinggalah ke era pengetahuan dan teknologi. Masyarakat dari hari ke hari disuapkan secara sengaja atau tidak dengan berbagai kefahaman dari pelbagai sumber. Kebaikan umat Islam makin boleh dipersoalkan malah ada di kalangan umat Islam tiada kepastian atau meragui sendiri agama mereka. Yang tergadai maruah dan agama berlari seiring dengan perkembangan ini. Di sinilah iman akan menjadi pemandu ke arah kehidupan yang lebih terjamin sebagai seorang Islam bukannya iman semata-mata di atas dasar taqlid.

Taqlid terbahagi kepada dua iaitu Taqlid Jazam (putus) iaitu I’tiqad yang teguh dan tidak akan berubah walaupun orang yang diikuti itu berubah. Taqlid yang tidak Jazam (Tidak Putus) iaitu menerima perkataan orang lain dengan tidak teguh sekiranya orang yang diikuti seperti guru-gurunya, ibubapanya atau lainya. I’tiqad mereka berubah-ubah mengikut orang yang diikutinya. Taqlid Jazam adalah sah di sisi Ahli Sunnah Wal-Jamaah kerana ada mempunyai i’tiqad yang jazam (putus). Manakala taqlid tidak jazam pula dihukumkan tidak sah imannya kerana serupa imannya dengan syak, zhan atau wahm (tiada putus).

Iman orang yang bertaqlid sentiasa di dalam bahaya atau bimbang dan tergantung kebenarannya atas orang yang diikutinya. Jika benar perjalanan orang yang diikutinya seperti guru-gurunya maka mengikutnya selamat, tetapi jika sebaliknya binasalah mereka. Hendaklah seseorang itu bersungguh-sungguh menuntut Ilmu Tawhid yang sahih supaya terlepas ia daripada syak dan wahm dalam iman kerana di akhir zaman ini terdapat ramai ahli-ahli bida’ah. Taqlid itu membawa mudharat kerana jalan membawa kepada sesat yang amat hina yang tiada layak pada seseorang manusia. Dalam keadaan mudahnya mendapatkan ilmu dan maklumat, umat Islam tiada alasan untuk tidak mencari, memahami dan memegang kepada hakikat iman sebenar.

Dalam masyarakat Melayu yang ditakrifkan sebagai beragama Islam pada sandaran takrif bangsanya, keadaan iman taqlid bukanlah perkara asing. Malah yang paling menyedihkan lagi, taqlid di atas taqlid terus berlaku sehingga keturunan demi keturunan berlangsungan. Takrif ‘melayu’ sebagai beragama Islam dalam keadaan-keadaan tertentu amat berguna tetapi dalam keadaan lain telah mendorong melayu untuk tidak mendalami hal-hal mengenai aqidah Islami.

Ramai berpendapat apabila seseorang mengucap dua kalimah shahadah, maka mereka akan terjamin masuk syurga. “Sesiapa yang mengucapkan laa ilaha illallah, maka masuk syurga” (al-hadith). Malangnya masih ramai orang Islam tersalah anggap. Mereka merasakan selama mana mereka mengucapkan shahadah, tiada apa yang akan menjejaskan mereka. Janji syurga juga kononnya akan terjamin. Hadith ini memberi tumpuan kepada mereka yang di saat kematian mengucapkan shahadah. Tapi sekiranya seseorang mempergunakan shahadah untuk kepentingan keduniaan semata-mata, mungkinkah mereka akan terucap shahadah di saat kematian?

Dalam hakikat yang lain, orang-orang munafiq juga menggunakan shahadah tetapi Allah menganggap mereka sebagai pendusta. Shahadah dianggap sebagai anak kunci syurga tetapi, ia perlu memenuhi rukun-rukun dan syarat-syaratnya. Dengan hanya mempunyai kunci kereta kita tidak berupaya sampai ke sesuatu tempat yang dituju. Banyak perkara lain lagi yang diperlukan seperti sebuah kereta, kepakaran memandu dan pengetahuan-pengetahuan undang-undang jalanraya untuk sampai ke tempat yang dituju.

Syarat-syarat kesempurnaan shahadah memastikan seseorang sampai ke tahap keimanan sebenar dan menjadi seorang Muslim yang baik. Taraf iman taqlid atau iman ikut-ikutan yang bergantung kepada individu lain dalam keadaan sekarang tidak memadai dan akan menjejaskan pemurnian aqidah, ibadah harian dan perlaksanaan hukum-hakam Islam. Kita perlu tanyakan soalan kepada diri sendiri supaya kita sedar tentang hakikat shahadah. Isu seperti murtad, pecah amanah, melakukan tindakan-tindakan yang memberi kesan buruk kepada agama Islam menerusi perundangan, pimpinan, urusniaga dan sebagainya hanya akan dapat dipulihkan sekiranya pihak-pihak terbabit kembali memahami hakikat iman dan kesempurnaan shahadah. Tanda-tanda kesempurnaan shahadah ialah apabila seseorang itu bersifat dengan sifat mahmudah.

Orang yang bershahadah mestilah mengetahui, mengikrarkan, mengakui, mendalami, fahami dan menyaksikan apa yang dishahadahkan. Ikrar di dalam perkataan dan membenarkan di dalam hati seperti rukun shahadah perlu diiringi dengan pengetahuan tentang zat, sifat dan af’al Allah. Untuk menjadi seorang penganut Islam, para ulama menggariskan 3 perkara sebagai matlamat di dunia dan tanda keimanan, iaitu mengenali dan mencontohi Rasulullah sebagai seorang yang berakhlak agung (khuluqi ‘azim), contoh tauladan (uswah hasanah) dan memberi rahmat kepada seluruh alam (rahmatan lil’alamin).

Orang yang sempurna iman akan sentiasa merasai kewujudan dan kebesaran Allah serta menimbulkan pertanyaan pada diri sendiri dalam setiap tindakan sekiranya Rasulullah bersama, adakah perbuatan yang dilakukan ini berkemungkinan sama atau dipersetujui oleh baginda. Inilah yang menjadikan maksud iman ini membimbing manusia ke arah kemurnian hidup di dunia dan akhirat. Maksud mendalam keimanan juga ialah mereka merasai kewujudan Allah sebilang masa dalam setiap gerak geri yang tidak sunyi dari pengetahuan Allah. Mungkinkah seseorang beriman itu melakukan perkara-perkara mungkar? Inilah kepentingan iman hakikat daripada iman taqlid yang memberi pedoman dan panduan sepanjang hayat manusia.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Create your website with WordPress.com
Get started
%d bloggers like this: