Kita Beraqidah Ahli Sunnah Waljamaah Bukan Aqidah Sufi Syiah Yang Menyembah Kubur.

Akidah kita sama semua ahli sunnah wal jamaah sama.. tak mcm akidah syiah..tak mcm akidah muktazilah dn jabariyah.

Pada usul percaya ayat sifat fizikal Allah sama di antara aliran asyairah dan wahabi( maaf ana guna istilah itu hya untuk memudahkn fokus perbincangan)

Pada usulnya.. sama sama percaya ape yg allah sebut dan sama sama percaya hakikat maksudnya adalah seperti Allah swt maksudkan..tiada siapa tahu hakikat maksudnya.

Cuma berbeza pada bab furu'( cabang cara huraian sahaja/ metod hurainnya shaja berbeza)

Barakallahu fikum…

A-Ringkasan metod huraian Wahabi dlm bab ayat sifat Allah ada dua

1- Isbat dgn huraian..

“sesuai dan layak dengan Allah…tidak serupa dengan makhluk.. “

2- takwil juga….tapi mereka tk byk guna metod takwil.

B- Ringaksan metod huraian Asyairah dlm bab ayat sifat allah

1- ” takwil “” yakni tafsir atau hurai maksud sesuai dengan sifat Allah…dan sifat Allah tidak sama dengan sifat makhluk..

Sedikit Contoh Hurain pada ayat ayat sifat Allah..

1-Allah di Arasy..

الرحمان علي العرش استوي..

طه:5

2- Allah di Langit..

اامنتم من في السماء

الملك: 16

3- Allah di tempat sujud..

واسجد واقترب

العلق :19

Dan bersujudlah kamu dan dampinglah dirimu kepada Allah

4- Allah di bukit tursina.. Wadi tuwa Yang suci..

اني انا ربك فاخلع نعليك..

طه :12

Sesungguhnya Aku Tuhanmu,  maka bukalah kasutmu, kerana kamu sekarang berada di Wadi Tuwa yang suci..

5- Allah sakit..Allah lapar.. Allah dahaga…

يا ابن ادم مرضت فلم تعد ني..

يا ابن ادم استطعمتك فلم تطعمني…

يا ابن ادم استسقيتك فلم تسقني… الخ

-رواه مسلم

Allah berfirman di ja

hari kiamat..

..wahai anak Adam.. Aku sakit.. Kamu tak datang jenguk/ ziarah aku..

Aku lapar kamu tak bagi aku makan..

Aku dahaga kamu tak bagi aku minum

6- Allah turun ke Langit pada waktu 1/3 malam..

ينزل ربنا تبارك وتعالي الي السماء الدنيا كل ليلة حين يبقي ثلث الليل الاخر..  الح

-رواه البخاري ومسلم

Allah swt turun ke Langit dunia pada 1/3 malam pada setiap malam..

( pemahan nas nas di atas perlu ditakwil supaya maksunya tidak bercanggah pada fahaman asyairah)

7- dan byk lagi nas yg memberi maksud pada zahirnya bercanggah..

Dlm nas dan dalil ayat sifat Allah..

Contoh..huraian..

Dalam metod Wahhabi..

Allah berada di arays dengan selayaknya…

Allah ada di bumi

 selayaknya…Allah dibukit tursina dgn selataknya

Allah ada ditempat sujud..dengan selayaknya..

(Huraian dari sekop bercanggah..Metod Asyairah)

Metod huraian yqng digunakan pada hukum akal dan bahasa manusia biasa.. sesetangah org guna hukum akal.. jadi seolah menyatakn..

seolah

sekejap Allah swt berada di Asray..sekejap Allah berada di langit..sekjp Allah di bukit tursina,  sekejp Allah di tempat sujud.. dll tempat..

Sekejap Allah ada di langit dunia pada pukul 3 pagi..dn lain lain tempat)

-Allah sakit dengan selayaknya..Allah lapar selayaknya..Allah dahaga selayqknya swt…( kurang sesuai terjemah guna metod tersebut ..sebab allah tidak sakit, Allah tidak lapar, Allah tidak dahaga- dan perlu takwil juga)

Oleh itu.. Metod itu akan kelihatan agak janggal..

dan memang akan…Akhirnya diguna metod takwil juga..

Aliran Asya irah.. Guna metod takwil…spenuhnya  krn perpndukan nas nas dalil dalil yg berbeza..

Kesimpulannya..kedua dua aliran Wahabi dn Asyairah menggunakn metod takwil…cuma bezanya byk dan sikit sahaja penggunaannya.

Noktah perselihan pada sifat makhluk

Pada metod Wahabi..

Tidak membezakan antara sifat maknawi dan sifat hissiyah makhluk

Metod Asyairah

membezakan antara sifat maknawi dan Hissiyah makhluk…

Huraian..

Pada metod Wahabi

Mereka tidak membezakan antara sifat makhluk yang dapat dilihat dengan mata atau tidak dapat melihat dengan mata kasar…

Sebab mereka kata..sama sahaja sifat makhluk…kenapa nak bezakan…

sebab memang sifat

Allah swt tidak sama dengan sifat makhluk secara total..

..sama ada istilah sifat makhluk tersebut yang dpt dilihat dengan mata atau tidak dpt dilihat dengan masa kasar.

Pada metod Asya irah

Mereka akan lebih mentakwilkan / mentafsirkan maksud sifat yang zahir pada mahkluk yg disebut Allah pada sifatnya..

Spt tangan.. Mata..jari.. Kaki dan lain lain…

Mereka tidak mentakwil pada sifat maknawi/ sifat yang tidak dapat dilihat pada mata kasar..pada sifat Allah sebutkan..

seperti sifat ilmu…sifat kuasa dan lain lain..

Kerana pada asalnya manusia tidak ketara membayangkan kesamaan sifat sifat itu antara sifat Allah dan sifat makhluk..

Wallahu alam bis sowab..

sifat Maknawi ( sifat yg tidak dapat dilihat dengan mata kasar)

Sifat Hissiyah( sifat yq zahir dn boleh dilihat dengan mata kasar)

Takwil( tafsir atau huraian dengan maksud yang lebih mudah difaham)

Barakallahu fikum

Metod pior asal salaf pada ayat sifat Allah swt..

A-Mereka tidak memberi maksud apa apa…pada ayat sifat Allah

B-Mereka hanya isbat/terima dan sebut seperti Allah sebutkan..(seperti kata kata masyhur Imam Malik..sebab Imam malik pun tak tahu nak hurain mcm mana ttg ayat sifat Allah swt bila beliau ditanya)

C-Mereka tidak tafsir apa apa maksud pada ayat tersebut…mereka hya serahkn sepenuh maksudnya kepada Allah swt..dan mereka kekalkan sebutan seperti Allah swt dan Nabi saw sebutkan..

Sudut lain..

Klau berpandukan tarikh yang lebih hampir dengan jaminan Rasulullah saw kepada Ahli Qurun Terbaik…

1- Ibnu Taimiah lahir pada tahun 661 Hijrah ( lebih bermuafakat dgn aliran asyairah)

2- Abu al Hasan al As Ary  lahir pada tahun 260 Hijrah ( zamannya perlu imbangi dan berhadapan dgn fahaman muktazilah,  fahaman ahli hadis,  fahaman ahli falsafah yunani krn perkembgn Islam ke pelusuk dunia)

3- Muhammad Bin Abdul Wahhab,  lahir pada tahun 1703 Mesihi/ 1115 Hijrah

( lebih keras fahamannya dgn asyairah sebab pada zamannya timbul khurafat dn pujaan kubur melampau.. )

Hakikatnya Zaman Aliran Asya irah masih dlm 3 kurun terbaik dlm hadis Rasul dan lebih dalam aliran sebenar  aliran salaf juga..krn para gurunya ramai dari para tabiit dn tabiit tabiin..

Ibnu taimiah dan Muhammad Al Wahhab mujtahid baru yg perjuangkan salaf

 juga..😍😍..

barakallahu fikum

Semoga Bermanfaat..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Create your website with WordPress.com
Get started
%d bloggers like this: