Day: November 19, 2020

TIPS UNTUK ANAK-ANAK SUPAYA TAK MENYESAL BILA MAK AYAH DAH TAK ADA

TIPS UNTUK ANAK-ANAK SUPAYA TAK MENYESAL BILA MAK AYAH DAH TAK ADA

๐™ผ๐šž๐š‘๐šŠ๐šœ๐šŠ๐š‹๐šŠ๐š‘ ๐™ณ๐š’๐š›๐š’ ๐Ÿ”ƒ

1. Duduk dekat atau jauh dari mak/ayah, luangkan masa sebanyak mungkin dgn depa. Call lah slalu. Skurangยฒnya tanya khabar depa. Jika yg mak ayah pndai wssp, rajinยฒlah pm/ ajak mak ayh berborak kt dlm group.

2. Mak/ayah nak atau berkenan barangยฒ anda? Bagi! Biaq kita beli lain pun xpa..

Biasanya mak ayah kita klo nak apaยฒ depa xkn ckp scara direct. Depa akan berkias…

Contoh: hmm.. Selesa no pakai kasut hg ni…

Haa.. Dia berkenan la maknanya tu.

3. Bagilah duit belanja kt mak ayah walaupun rm10 sebulan. Berkat tau rezki yg kita dpt bila kita berkongsi dgn mak ayh.

4. Peluk lah.. Ciumlah pipi mak ayah kita sementara depa masih ada. Bila depa dh xdak satu hari nanti, mesti kita akn rindu nak peluk cium depa.

5. Bahagiakan mak ayah selalu. Buat depa tersenyum dan senang hati. In shaa Allah doa depa utk kita akan sentiasa mengiringi.

6. Selaluยฒ lah wefie ngan mak ayah kita. Rakamkan setiap detik terindah supaya ada gambar kenangan kita gn depa sebanyakยฒ nya. Bila depa dah xada, gmbqยฒ tu lah yg akan jd pengubat rindu.

7. Mak/ayah sakit? Inilah klimaks kasih syg seorang anak terhadap ibu bapa. Ikhtiarlah utk sembuhkan penyakit depa dgn apa cara skalipun slagi berlandaskan Islam. Cari ubt & cara rawatan terbaik. Masa kita kecik dulu, bintat bekas kna gigit nyamuk pun mak ayah kita kalut nk sapu ubat. Takkan kita sanggup nak tgk mak ayah tanggung sakit, kan? Kita xtahu mgkn sakit itu akan jd asbab utk depa tinggalkan kita. Kita pasti xa kan rasa terkilan skiranya hayat mak ayah kita xpanjang sbb kita dah berusaha yg terbaik utk depa.

8. Selalu mintak maaf dan memaafkan mak ayah kita walau apa sekalipun yang depa buat pada kita. Kita kena ingat, depa juga manusia biasa. Kerana jasa depa lah kita dpt tgk dunia dan jd manusia berjaya.

Kepada yg masih ada mak ayah, amalkan tipsยฒ yg sy share ni.. In shaa Allah, anda x akan menyesal kemudian hari.. ๐Ÿ™‚

Smoga bermanfaat.

Tiga kelompok yang Allah SWT tak nak tengok langsung muka mereka

Ibnu umar meriwayatkan, “Ada tiga kelompok yang Allah SWT tak nak tengok langsung muka mereka.” Dengan makna lain, Allah swt nak humban terus tiga kelompok ni dalam neraka.

1. Orang yang derhaka ibu bapa.

Dengan mak ayah ni sebuh ‘uh’ pun tak boleh. Sekali ja kita sebut begitu kemudian kita tak minta maaf, jangan harap nak masuk syurga. Ada orang yang buat amalan, amalan tu memang melayakkan dia masuk syurga tetapi dengan sebab kurang ajar dengan ibu dah ayah maka amalan tersebut sia-sia di sisi Allah swt.

2. Orang perempuan yang menyerupai lelaki.

Orang perempuan ada gayanya yang tersendiri. Allah swt jadikan mereka dengan lemah lembut. Maka tidak layak seorang perempuan menyerupai lelaki dari segi pakaian, perbuatan dan lain-lain.

3. Lelaki yang dayyus.

Lelaki menjadi dayyus yakni membiarkan isteri dan anak perempuannya berbuat dosa. Tengok isteri keluar rumah tak menutup aurat, si suami tak berani nak tegur. Nak tegur tak lepas. Nak nasihat anak isteri tak berani. Dibiarkan saja anak isteri berbuat dosa.

Petikan kuliah Syeikh Aminudin Abdul Rahim.

Wallahu a’lam.

Smoga bermanfaat.

ุฑูŽุจูŽู‘ู†ูŽุง ุธูŽู„ูŽู…ู’ู†ูŽุข ุงูŽู†ู’ููุณูŽู†ูŽุง ูˆูŽุงูู†ู’ ู„ูŽู‘ู…ู’ ุชูŽุบู’ููุฑู’ู„ูŽู†ูŽุง ูˆูŽุชูŽุฑู’ุญูŽู…ู’ู†ูŽุง ู„ูŽู†ูŽูƒููˆู’ู†ูŽู†ูŽู‘ ู…ูู†ูŽ ุงู„ู’ุฎุณูุฑููŠู’ู†ูŽ .. ุขู…ูŠู† ูŠุงุฑุจ ุงู„ุนุงู„ู…ูŠู†.

JODOH : DIPILIH ATAU MEMILIH?

JODOH : DIPILIH ATAU MEMILIH?

Pertama.

โ€ข Satu hal yang sering dilupakan oleh wanita adalah kemuliaan wanita tidak bergantung pada lelaki yang mendampinginya. Kenapa? Allah meletakkan nama dua wanita mulia dalam Al-Quran, Maryam dan Asiyah. Kita tahu, Maryam adalah wanita suci yang tidak memiliki suami, dan Asiyah adalah isteri dari manusia yang sangat kejam, Firaun. Apakah pangkat itu mengurangi kemuliaan mereka? Tidak.

Kedua.

โ€ข Bicara jodoh adalah bicara tentang hal yang jauh; akhirat, syurga, redha Allah, bukan semata-mata dunia.

Ketiga.

โ€ข Jodoh itu sudah tertulis. Tak akan tertukar. Yang kemudian menjadi ujian bagi kita adalah bagaimana cara menjemputnya. Beza cara, beza rasa. Dan tentu saja, beza keberkatannya.

Keempat.

โ€ข Dalam hal rezeki, urusan kita adalah bekerja. Soal Allah mahu meletakkan rezeki itu dimana, itu kerja Allah. Dan jodoh, urusan kita adalah ikhtiar. Tentang Allah mahu mempertemukan di mana, itu kerja Allah.

Kelima.

โ€ข Cara Allah memberi jodoh bergantung cara kita menjemputnya. Satu hal yang Allah janjikan, bahawa yang baik untuk yang baik. So, jadilah yang terbaik!

Keenam.

โ€ข Dalam urusan jodoh, ta’aruf adalah proses seumur hidup. Dan yang penting, jangan expect berlebihan dan jangan merasa sudah sangat mengenal sehingga berhak menafsirkan tentang pasangan.

Ketujuh.

โ€ข Salah satu cara terbaik mengenali calon pasangan yang baik adalah melihat caranya dengan empat pihak; iaitu Allah, agama, keluarga, dan kawan-kawannya.

Ada lagi?

Tanyakan pada hati sendiri. Mana di antara semua faktor itu yang paling mungkin membawa kamu dan keluarga kamu ke syurga?

Ada satu perkara yang sering orang lupa tentang jodoh; iaitu jodoh bukan hanya mencari dan menunggu, tetapi ketika memang sudah waktunya, walaupun dengan apa cara dan keadaannya, dua insan itu akan Allah pertemukan. Jodoh memang rahsia; sekalipun begitu tak perlu risau menantinya, kerana janji Allah itu pasti. – Gadis Monolog.

Antara nasihat saya untuk kalian;

Buat kaum Adam yang mencari cinta Hawa.

Buat kaum Hawa yang menanti cinta Adam.

Adam, andai mahu mencari Hawa.

1. Jangan dilihat pada purdah mahupun tudung semata, kerna Hawa hari ini tidak lagi seperti dahulu. Lihatlah pada pergerakan tangannya. Andai mudah tangan lembutnya menyentuh pada lelaki lain tanpa lapik, fikirlah semasaknya untuk menyuntingnya. “Sesungguhnya memegang bulu anjing itu lebih baik dari menyentuh kulit lelaki / wanita yang boleh kita kahwini.” .

2. Jangan dilihat pada baju labuh mahupun jubahnya semata. Lihatlah pada alis bibirnya. Andai kata-katanya berbisa atau kuat suaranya, fikirlah semasaknya andai hati masih teringin menyuntingnya. Khuatir kelak dia membawa fitnah (menabur buruk) buat suami.

3. Jangan dilihat pada cantik ayu wajahnya semata. Lihatlah pada sepasang indah mata miliknya. Andai tidak redup menunduk pandangan, fikirlah semasaknya andai ingin terus menyuntingnya. Khuatir bila sudah bersuami matanya masih liar melihat segak rupa lelaki lain yang bukan bernama suami.

Hawa, andai mahu menerima Adam.

1. Jangan dilihat pada kereta mewahnya semata. Lihatlah pada aktiviti malamnya, andai liar hidupnya tika malam menjelma, fikirlah sebaiknya andai mahu menerima, kerna maksiat lebih mudah jika malam sudah tiba. Khuatir, subuhnya leka dibuai mimpi nan indah.

2. Jangan dilihat pada pakaian berjenama semata. Lihatlah pada bahagian kakinya. Andai mudah lututnya ditayangkan tatkala lincah di padang bola, fikirlah sebaiknya andai masih mahu menerima kerna aurat suami hanya selayaknya untuk isteri.

3. Jangan dilihat pada tampan semata, lihatlah pada mulutnya tika berbicara. Andai mudah menghambur carutan dan kemarahan, fikirlah sebaiknya andai masih tegar memilihnya, risau hanya kerana kesalahan kecil, isteri akan dimarah kasar.

Lelaki dan wanita hari ini tidak lagi seperti dahulu.

Tenang-tenanglah.

Semakin hebat amal dan pendekatan seseorang kepada Allah, semakin Allah sayang. Bila Allah semakin sayang, pastinya Allah nak serahkan diri kita pada jodoh yang paling terbaik. Yang akan menyayangi dan menghargai kita sepenuh hati kelak.

https://t.me/sindiransigadis

Doa Qunut Nazilah Khusus Wabak COVID-19

Doa Qunut Nazilah Khusus Wabak COVID19

โ€Žุงู„ู„ู‘ู‡ูู…ูŽู‘ ุงู‡ู’ุฏูู†ูŽุง ูููŠู’ู…ูŽู†ู’ ู‡ูŽุฏูŽูŠู’ุชูŽุŒ ูˆูŽุนูŽุงููู†ูŽุง ูููŠู’ู…ูŽู†ู’ ุนูŽุงููŽูŠู’ุชูŽุŒ

Ya Allah berikanlah kami hidayah sebagaimana mereka yang telah Engkau beri hidayah.

Berikan kesihatan kepada kami sebagaimana mereka yang telah Engkau berikan kesihatan.

โ€ŽูˆูŽุชูŽูˆูŽู„ูŽู‘ู†ูŽุง ูููŠู’ู…ูŽู†ู’ ุชูŽูˆูŽู„ูŽู‘ูŠู’ุชูŽุŒ ูˆูŽุจูŽุงุฑููƒู’ ู„ูŽู†ูŽุง ูููŠู’ู…ูŽุง ุฃูŽุนู’ุทูŽูŠู’ุชูŽุŒ

Dan peliharalah kami sebagaimana orang-orang yang telah Engkau peliharakan.

Berilah keberkatan bagiku pada apa-apa yang telah Engkau kurniakan.

โ€ŽูˆูŽู‚ูู†ูŽุง ุจูุฑูŽุญู’ู…ูŽุชููƒูŽ ุดูŽุฑูŽู‘ ู…ูŽุง ู‚ูŽุถูŽูŠู’ุชูŽุŒ ููŽุฅูู†ูŽู‘ูƒูŽ ุชูŽู‚ู’ุถูู‰ ูˆูŽู„ูŽุง ูŠูู‚ู’ุถูŽู‰ ุนูŽู„ูŽูŠู’ูƒูŽุŒ

Dan selamatkan kami dengan rahmatMu dari bahaya yang telah Engkau tentukan.

Maka sesungguhnya, Engkaulah yang menghukum dan bukannya yang dihukum.

โ€ŽููŽุฅูู†ูŽู‡ู ู„ูŽุง ูŠูŽุฐูู„ูู‘ ู…ูŽู†ู’ ูˆูŽุงู„ูŽูŠู’ุชูŽุŒ ูˆูŽู„ูŽุง ูŠูŽุนูุฒูู‘ ู…ูŽู†ู’ ุนูŽุงุฏูŽูŠู’ุชูŽุŒ

Dan sesungguhnya tidak hina orang yang Engkau pimpin.

Dan tidak mulia orang yang Engkau musuhi.

โ€ŽุชูŽุจูŽุงุฑูŽูƒู’ุชูŽ ุฑูŽุจูŽู‘ู†ูŽุง ูˆูŽุชูŽุนูŽุงู„ูŽูŠู’ุชูŽุŒ ููŽู„ูŽูƒูŽ ุงู„ู’ุญูŽู…ู’ุฏู ุนูŽู„ูŽู‰ ู…ูŽุง ู‚ูŽุถูŽูŠู’ุชูŽุŒ

Maha Suci Engkau wahai Tuhan kami dan Maha Tinggi.

Maka bagi Engkaulah segala pujian di atas apa yang Engkau hukumkan.

โ€ŽูˆูŽู†ูŽุณู’ุชูŽุบู’ููุฑููƒูŽ ูˆูŽู†ูŽุชููˆู’ุจู ุฅูู„ูŽูŠู’ูƒูŽุŒ

Kami memohon ampun dari-Mu dan kami bertaubat kepada-Mu.

โ€Žุงู„ู„ู‘ู‡ูู…ูŽู‘ ุงุฏู’ููŽุนู’ ุนูŽู†ูŽู‘ุง ุงู„ู’ุจูŽู„ูŽุขุกูŽ ูˆูŽุงู„ู’ูˆูŽุจูŽุขุกูŽุŒ ูˆูŽุฎูุตููˆู’ุตู‹ุง ุงู„ู’ูˆูŽุจูŽุขุกูŽ ูˆูŽูŠู’ุฑููˆู’ุณ ุงู„ู’ูƒููˆู’ุฑููˆู’ู†ูŽุงุŒ

Ya Allah hindarkanlah kami daripada musibah dan wabak penyakit,

Dan khususnya wabak virus CORONA,

โ€ŽูˆูŽุงู„ู’ุบูŽู„ูŽุขุกูŽ ูˆูŽุงู„ู’ู…ูุญูŽู†ูŽ ูˆูŽุงู„ู’ููุชูŽู†ูŽ ู…ูŽุง ุธูŽู‡ูŽุฑูŽ ู…ูู†ู’ู‡ูŽุง ูˆูŽู…ูŽุง ุจูŽุทูŽู†ูŽุŒ

Dan (hindarkanlah kami daripada) kejatuhan ekonomi dan kesulitan dan ujian,

Dari segi zahir mahupun batin.

โ€ŽุนูŽู†ู’ ุจูŽู„ูŽุฏูู†ูŽุง ู‡ูŽุฐูŽุง ุฎูŽุขุตูŽู‘ุฉู‹ุŒ ูˆูŽุนูŽู†ู’ ุจูู„ู’ุฏูŽุงู† ุนูŽุขู…ูŽู‘ุฉู‹ ูŠูŽุง ุฑูŽุจูŽู‘ ุงู„ู’ุนูŽุงู„ูŽู…ููŠู’ู†ูŽุŒ

Di negara kami ini khususnya (Malaysia)

Dan negara-negara lain umumnya. Wahai tuhan sekalian alam.

โ€ŽูˆูŽุตูŽู„ูŽู‘ ุงู„ู„ู‘ู‡ู ุนูŽู„ูŽู‰ ุณูŽูŠูู‘ุฏูู†ูŽุง ู…ูุญูŽู…ูŽู‘ุฏูุŒ ูˆูŽุนูŽู„ูŽู‰ ุขู„ูู‡ู ูˆูŽุตูŽุญู’ุจูู‡ู ูˆูŽุจูŽุงุฑูŽูƒูŽ ูˆูŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ.

Dan semoga Allah mencurahkan rahmat dan sejahtera ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan keluarganya.

Aamiin Ya Allah..

Aamiin Ya Rahman..

Aamiin Ya Raahim..

Birahmatika Ya Arhama Raahiimin..

Aamiin Allahumma Aamiin.

ูŠูŽุง ุฃูŽู…ูŽุงู†ูŽ ุงู’ู„ุฎูŽุงุฆููููŠู’ู†ูŽ  ุกูŽุงู…ูู†ู€ู€ูŽู‘ู€ุง ู…ูู…ูŽู‘ุง ู†ู€ู€ูŽุฎูŽุงูู

ูŠูŽุง ุฃูŽู…ูŽุงู†ูŽ ุงู’ู„ุฎูŽุงุฆููููŠู’ู†ูŽ  ุณูŽู„ูู‘ู…ู’ู†ู€ู€ูŽุง ู…ูู…ูŽู‘ุง ู†ู€ู€ูŽุฎูŽุงูู

ูŠูŽุง ุฃูŽู…ูŽุงู†ูŽ ุงู’ู„ุฎูŽุงุฆููููŠู’ู†ูŽ  ู†ู€ู€ูŽุฌูู‘ู†ู€ู€ูŽุง ู…ูู…ูŽู‘ุง ู†ู€ู€ูŽู€ุฎูŽุงูู

Wahai Allah Yang Memberikan Keamanan Kepada Sesiapa yang takut

Berikanlah kami aman (di dunia) terhadap apa sahaja yang kami takut..

Wahai Allah Yang Memberikan Keamanan Kepada Sesiapa yang takut

Berikanlah kami sejahtera (di akhirat) terhadap apa sahaja yang kami takut..

Wahai Allah Yang Memberikan Keamanan Kepada Sesiapa yang takut

Keluarkanlah kami dari apa sahaja yang kami takut..

Laisa laha min dunillahi kashifah

Tiada baginya selain Allah yang maha melindungi