Sejarah Hidup Tok Kenali, Kelantan.

“Perjalanan Ulama Tersohor Melayu”

Waliyullah Tok Kenali lahir pada tahun 1871M di Mukim Kenali Kubang Kerian Kelantan ,dan diberikan nama Muhammad Yusof oleh ayahandanya al-Marhum Haji Ahmad Bin Abdul Samad, Semenjak lahir sehinggalah berusia 5 tahun , Tok kenali diasuh dan dididik oleh Ayahanda dan Ibunya , Ayah Tok Kenali adalah seorang Bilal di kampungnya Masjid Kenali dan terkenal sebagai seorang yang soleh di kampungnya ketika itu.

Ketika Tok Kenali berusia 5 tahun , Keluarganya dikejutkan dengan pemergian Ayahandanya yang telah meninggal dunia , Selepas kepemergian ayahnya, Segala tugas ayahnya diambil dan digalas oleh Datuk kepada Tok Kenali sebelah ibunya iaitu al-Marhum Haji Muhammad Soleh.

Maka semenjak itu Datuknya lah yang mendidik dan memberikan asas ilmu agama kepada Tok Kenali seperti anaknya sendiri , Manakala Ibu Tok Kenali al-Marhumah Hajah Fatimah adalah seorang guru al-quran dan mengajarkan anaknya membaca quran , tajwid dan lainnya.

Semenjak kecil lagi Tok Kenali menunjukkan minat pada ilmu dan daya hafalannya sangat cerdas, Beliau menghabiskan masanya di kampung belajar ilmu al-quran , menghafal syair dan pantun yang sarat mengandungi nasihat agama dan saranan adab dan akhlak mulia.

Sehinggalah Tok Kenali berusia 10 Tahun (1881) timbul hasrat dan tekad dihatinya untuk menimba ilmu agama jauh lebih mendalam dan bersungguh , Beliau lantas meminta izin datuk dan ibunya untuk keluar dari kampung untuk menimba ilmu agama daripada guru-guru agama diluar sana. Bayangkan umur 10 tahun dah ada tekad seperti ini.

Maka setelah mendapat keizinan , Tok Kenali berjalan kaki dengan berkaki ayam dari kampungnya kubang kerian sehingga ke Masjid Muhammadi di Kota Bharu , Ketika itu masjid Muhammadi adalah lubuk dan tempat pengajian ilmu yang terkenal. Disana beliau berguru dengan al-Marhum Haji Abdul Samad bin Haji Salleh , Kenal tak siapa gurunya ini ? Beliau lebih dikenali dengan nama ‘Tuan Tabal’ (1840 – 1891).

Semenjak kecil lagi Tok Kenali gemar berjalan kaki dengan berkaki ayam , Kerana Tok Kenali seorang yang tidak suka membuang masa , Baginya berjalan dengan berkaki ayam lebih pantas , Bahkan jika beliau berjalan dengan sahabatnya ketika itu , Mereka ketinggalan jauh dibelakang Tok Kenali. Lagi satu sebab mengapa Tok Kenali Berjalan berkaki ayam kerana malu dan merendah diri di tempat-tempat orang Alim.

Di Masjid Muhammadi Kota Bharu beliau mula menuntut ilmu tasawwuf dengan al-Marhum Tuan Tabal. Kemudian dalam ilmu nahu pula, beliau berguru dengan al-Marhum Qadhi Haji Ismail bin Mahmud yang terletak tak jauh dari Masjid Muhammadi, Kota Bharu. Tok Kenali juga berguru dengan al-Marhum Haji Awang Alim di Kampung Atas Banggol sebelah hilir masjid.

Tok Kenali seorang yang sangat cintakan ilmu , Hasrat beliau untuk mendalami ilmu lebih mendalam semakin berkobar-kobar , Selama 8 Tahun beliau keluar dari kampungnya untuk mencari dan menuntut ilmu agama di sekitar Kelantan , Sehinggalah pada usia 18 Tahun (1889) beliau membuat keputusan untuk berhijrah ke Mekah bagi mendalami ilmu agama jauh lebih mendalam. Baginya Ilmu itu sangat luas dan tiada penghujungnya.

Tok Kenali pun menyatakan hasratnya kepada keluarganya , Dan atas Niatnya yang telus itu , Allah permudahkan urusan Tok Kenali , Orang-orang kampungnya ketika itu berpakat mengumpul dana bagi membiayai tiket Tok Kenali ke Mekah dengan menaiki Kapal laut. Pada waktu itu tiket untuk ke Mekah RM50. Orang-orang kampung percaya satu hari nanti Tok Kenali akan menjadi seorang yang Alim.

Maka berlayarlah Tok Kenali ke Mekah dengan sedikit wang belanja harian dari keluarganya dan orang kampungnya sebanyak RM22 , Bayangkan betapa tingginya keyakinan Tok Kenali kepada Allah dan tekadnya untuk menuntut ilmu, Dengan berbekalkan RM22 beliau menghabiskan masanya di Mekah selama 22 Tahun semata untuk menuntut ilmu.

Beliau juga tidak mempunyai rumah sewa disana, hanya tidur di serambi-serambi masjid selama 6 bulan lamanya. Disebabkan amalan inilah apabila pulang ke Kelantan dan menyebarkan Islam di sana sehingga Kelantan digelar serambi Mekah menurut info daripada orang ramai. (Wallahu’alam)

Selama Tok Kenali disana beliau tiada tempat penginapan melainkan tidur di Masjid-Masjid. Pada mulanya Tok Kenali juga menghadapi sedikit kesukaran dan bertungkus-lumus untuk mencari ilmu kerana beliau tiada kenalan mahupun teman ketika disana. Tok Kenali sentiasa memasuki halaqah ilmu di sekitar Masjidil Haram yang pada ketika itu terkenal dengan pengajian di tiang-tiang masjid. Setiap tiang akan diajar oleh Mashaikh yang berkelayakan.

Kehidupan Tok Kenali penuh Tawakal sepanjang 22 tahun disana ,Tiada siapa tahu adakah beliau makan setiap hari atau adakah beliau makan sehari sekali. Ketika itu para penuntut ilmu lainnya kehairanan melihat gelagat Tok Kenali pergi ke setiap Halaqah , Ditambah pula ketika itu beliau hadir majlis ilmu tanpa membawa kitab seperti penuntut ilmu lainnya yang duduk didalam satu halaqah.

Cuba kalian bayangkan , Disetiap majlis ilmu Tok Kenali tiada pena , kertas mahupun kitab untuk merujuk dan mencatat ilmu apa yang disampaikan oleh para mashaikh @ guru. Tok Kenali bukannya orang senang seperti pelajar lainnya yang mempunyai kelengkapan kitab dan alat lainnya.

Pada kebanyakan Halaqah , Tok Kenali hanya duduk dan memejamkan matanya , Makanya disebakan gelagatnya itu para penuntut lainnya memerhati gelagat aneh Tok Kenali , Adakah beliau hadir dari halaqah ke halaqah lainnya semata-mata untuk tidur. Tapi mereka silap sebenarnya Tok Kenali pejam mata untuk fokus mendengar dan setiap apa yang didengarinya akan diingatinya.

Para pelajar lainnya kehairanan dengan Tok Kenali , Manakala para Mashaikh yang terang mati hatinya hanya mendiamkan dan memerhati Tok Kenali , Kerana mereka tahu budak ini bukanlah seperti pelajar lainnya. Segala gelagat Tok Kenali ini mengingatkan saya kepada al-Imam asy-syafie yang sama seperti Tok Kenali keluar kampung semasa muda untuk merantau mencari ilmu tanpa sebarang kitab mahupun alat untuk mencatit.

Dan kebiasaan Tok Kenali lainnya pula sebelum ke kelas pengajian, beliau akan ke kedai kitab untuk telaah dan hafaz isi kandungan kitab tersebut. Sehinggakan pernah ditegur oleh penjual kitab. Tok Kenali menceritakan perihal beliau itu lalu penjual tersebut faham akan kesusahan Tok Kenali yang tidak mempunyai wang dan membenarkan Tok Kenali untuk menalaah kitab-kitab di dalam kedai tersebut.

Saya begitu kagum dengan daya Ingatan Tok Kenali. Dengan memejam mata di setiap halaqah dan pembacaan melalui telaahnya itu, beliau mampu menghafal sekaligus isi kandungannya disertai juga dengan kefahaman yang dikurniakan Allah kepadanya. Inilah antara kelebihan Allah kurniakan kepadanya. Maha Suci Allah.

Dalam masa berbulan-bulan peristiwa seperti di atas, Akhirnya pada satu hari ditakdirkan oleh Allah, Tok Kenali mengunjungi halaqah Ulama Melayu kita iaitu al-Marhum Sheikh Wan Ahmad al-Fathani. Tok Kenali ketika itu duduk jauh di belakang pelajar-pelajar lain. Sheikh Wan Ahmad al-Fathani telah mempersiapkan sekurang-kurangnya tiga kemusykilan atau masalah yang pada pemikiran Sheikh Wan Ahmad al-Fathani.

Kemudiannya Sheikh Wan Ahmad al-Fathani melontarkan segala soalan itu dan tidak ada seorangpun yang hadir dalam halaqahnya dapat menjawab kemusyiklan itu. Padahal yang hadir ketika itu bukanlah pelajar yang baru mendalami ilmu agama , Para pelajar disana telah hadir berbagai halaqah dan berguru dengan ramai guru.

Tok Kenali ketika itu seperti kebiasaannya hanya duduk diam dan memejamkan mata , Ketika Sheikh Wan Ahmad al-Fathani menanti untuk mendengar siapa yang dapat menjawab soalannya , Pandangan Sheikh Wan Ahmad tertumpu kepada Tok Kenali. Lalu Sheikh Ahmad menyergah Tok Kenali sehingga Tok Kenali terkejut dan terus membuka matanya.

Sheikh Wan Ahmad al-Fathani kemudiannya menyuruh Tok Kenali supaya datang ke hadapan duduk didepan beliau. Tiba-tiba Sheikh Wan Ahmad al-Fathani meminta Tok Kenali untuk menjawab permasalahan yang dikemukakannya tadi , Tanpa mengulangi soalan itu semula.

Para pelajar ketika itu menyangkakan sudah pasti Tok Kenali tidak dapat menjawab kerana beliau hanya tidur dibelakang , Kalau mereka yang mendengar soalan itupun tidak dapat menjawab apatah lagi Tok Kenali yang tidur dan tidak mendengar atau tahu apakah soalan yang diajukan oleh Sheikh Wan Ahmad al-Fathani.

Namun segala sangkaan mereka meleset , Tok Kenali tanpa teragak-agak menjawab ketiga-tiga permasalahan dan kemusykilan yang diajukan oleh Sheikh Wan Ahmad al-Fathani dengan jelas dan terang. Apalagi terkejutlah semua pelajar yang hadir ketika itu , Kalau saya kat situpun saya terkejut. Hehe

Maka dari semenjak kejadian ini , Tok Kenali menjadi rapat dengan Sheikh Ahmad , Beliau menjadi murid kesayangan Sheikh Wan Ahmad al-Fathani malam menjadi’Khadam’ (Pembantu) untuk Sheikh Wan Ahmad. Semenjak itu Tok Kenali hanya mengikut Sheikh Wan Ahmad untuk berbakti kepadanya , Ditambah pula mereka memang serasi kerana keduanya berasal dari Alam Melayu Kelantan dan Patani.

Sebenarnya kalau kalian nak tahu , Sebelum Tok Kenali datang ke majlisnya lagi, Sheikh Wan Ahmad al-Fathani telahpun mengenali Tok Kenali secara lahiriah dan rohaniah. Sheikh Wan Ahmad al-Fathani terkenal sebagai ulama dan Wali Allah yang mempunyai ‘kasyaf’ , Nama beliau bukan saja terkenal di Alam Melayu malah di Mekah dan Madinah.

Menurut riwayat , firasat Sheikh Wan Ahmad

al-Fathani mengatakan selepas 6 bulan akan datang seorang pemuda dari Kelantan yang memiliki keistimewaan ke Majlis ilmunya , Dan firasatnya benar akhirnya Tok Kenali mendatangi majlis ilmunya selepas 6 bulan dari hari beliau mendapat firasat itu. Seperti kebiasaan, Tok Kenali akan duduk di belakang sekali tanpa sebarang kitab dan tidur didalam tiap-tiap majlis ilmu sehingga dikenali sebagai orang yang suka tidur dalam majlis ilmu.

Sebermula Sheikh Wan Ahmad mengambil Tok Kenali sebagai anak murid rapatnya kerana keistimewaan dan juga terserlah ‘kewalian’ yang ada pada dirinya. Tok Kenali tidak lagi tidur di serambi-serambi masjid tetapi di rumah Sheikh Wan Ahmad. Sebagai murid yang sangat patuh dan adab kepada guru, segala perintah Sheikh Wan Ahmad dilaksanakan sebaiknya dan beliau menjadi khadam sepenuhnya kepada Sheikh Ahmad sehinggalah kepemergian guru tercintanya itu.

Selepas kepemergian Sheikh Wan Ahmad al-Fathani pada tahun 1908M dan ada riwayat mengatakan 1909M di Mina,  Ketika ini Tok Kenali berusia 38 Tahun, Bermakna selama 20 tahun Tok Kenali berguru dan berkhidmat untuk Sheikh Wan Ahmad al-Fathani , Setelah 2 tahun berlalu semenjak perginya guru tercinta itu ,Tok Kenali memutuskan untuk kembali ke tanah air ketika berumur 40 tahun (1911M) untuk mencurahkan bakti dan jasa buat anak bangsa, Tok Kenali pulang hanya dengan membawa dua buah kitab sahaja iaitu Tafsir Al-Khazin dan Mughni Labib (Nahu).

Bersambung…(Panjang sangat dah)

*Sheikh Wan Ahmad al-Fathani (1856 – 1909) adalah seorang Waliyullah yang sangat alim , Saya percaya di zaman kini tiada yang dapat membatasi kealiman beliau , Beliau sangat mengasihi dan sukakan muridnya Tok Kenali sehingga memberikan dan memanggilnya dengan nama samaran ‘Awang’ yang diberikannya.

Bisirril Fatihah.

Semoga Allah Merahmati Ruh al-Marhum Muhammad Yusof @ Tok Kenali .

1871 – 1933

PESANAN ALLAH SWT KEPADA MUKMININ DAN MUKMINAH DALAM SURAH AN NUR

1

PESANAN ALLAH SWT KEPADA MUKMININ DAN MUKMINAH DALAM SURAH AN NUR

Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: ―Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat‖. Ayat 30: Arahan kepada orang mukmin. Ini untuk mengelak terjadinya perkara yang tidak elok. قُم نِّهمُؤمِىيهَ يَغُضّىا مِه أَبصٰسِهِم

Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya, Kalimah يَغُضّىا dari غ ض ض yang bermaksud mengurangkan, memendekkan, atau menurunkan sesuatu. Ia boleh digunakan untuk pandangan mata dan juga suara. Oleh itu hendaklah mereka rendahkan pandangan mata dari melihat perkara yang tidak patut dilihat. Maka jangan lihat perkara yang haram. Kalau pandangan mata mereka melihat sesuatu yang diharamkan tanpa sengaja, hendaklah dia memalingkan pandangan matanya dengan segera darinya. Jangan terus dipandang tidak berkelip pula. Tetapi kalau ternampak, janganlah terus ditenung atau dipandang untuk kali yang kedua – larikanlah pandangan kamu itu. Pandangan pertama itu tidak berdosa, tetapi kalau terus memandang buat kali kedua, maka itu yang berdosa – seperti yang disebut dalam satu hadis riwayat Abu Daud : Dari Abdullah ibnu Buraidah, dari ayahnya yang mengatakan bahawa Rasulullah saw pernah bersabda kepada sahabat Ali: Hai Ali, janganlah kamu mengikutkan suatu pandangan ke pandangan berikutnya, kerana sesungguhnya engkau hanya diperbolehkan menatap pandangan yang pertama, sedangkan pandangan yang berikutnya tidak boleh lagi bagi kamu.

2

Kalimah مُؤمِىيهَ termasuk untuk lelaki dan perempuan juga (walaupun ia lafaz kepada lelaki). Maka janganlah kata hanya lelaki sahaja kena tundukkan pandangan kerana wanita pun harus menjaga mata mereka juga. Pandangan mata ini amat bahaya. Seperti kata pepatah: ―Dari mata turun ke hati‖. Kalau kita tidak menjaga mata kita, maka akan ternampaklah kaum berlainan jenis yang boleh menyebabkan timbul keinginan-keinginan pelik dalam diri kita. Maka Allah swt awal-awal lagi memerintahkan kita agar menjaga mata. Malangnya, ada orang yang sudah menjadikan ‗profesion‘ mereka duduk melepak di jalanan dan memerhatikan orang yang lalu lalang. Ini selalunya dilakukan oleh budak-budak muda yang akal masih tidak cukup lagi. Sudahlah mereka menakutkan orang yang lalu lalang, malah mereka kacau lagi, menegur wanita dan anak dara yang lalu dan mengganggu mereka. Nabi saw sudah berpesan tentang perkara ini. Di dalam kitab sahih disebutkan melalui Abu Sa‘id رضي الله عىه , bahawa Rasulullah saw pernah bersabda: ―Janganlah kalian duduk-duduk di (pinggir-pinggir) jalan.‖ Mereka bertanya, ―Wahai Rasulullah saw, kami perlu tempat untuk bercakap-cakap.‖ Rasulullah saw bersabda, ―Jika kalian tetap ingin duduk-duduk di jalanan, maka berikanlah jalan akan haknya.‖ Mereka bertanya, ―Apakah hak jalan itu, wahai Rasulullah saw?‖ Rasulullah saw bersabda, ―Menahan pandangan mata, menahan diri untuk tidak mengganggu (orang yang lalu), menjawab salam, memerintahkan kepada kebajikan, dan mencegah kemungkaran.‖ وَيَحفَظىا فُسوجَهُم

dan memelihara kemaluannya; Dan mestilah dijaga kemaluan daripada melakukan maksiat. Maknanya jauhkan diri dari zina. Sebelum zina terjadi di dalam bentuk jimak, sudah ada zina-zina lain yang harus dijaga dari berlaku. Di dalam kitab Sahih Bukhari disebutkan sebuah hadis melalui Abu Hurairah رضي الله عىه yang mengatakan bahawa Rasulullah saw pernah bersabda:

3

Telah ditetapkan atas anak Adam bahagian dari perbuatan zina yang pasti dialaminya: ‗zina mata‘ adalah pandangan mata, ‗zina lisan‘ adalah ucapan, ‗zina kedua telinga‘ adalah pendengaran, ‗zina kedua tangan‘ ialah memukul, dan ‗zina kedua kaki‘ ialah melangkah, dan hawa nafsu yang berharap dan menginginkannya, sedangkan kemaluanlah yang membenarkannya atau mendustakannya. Jadi sebelum zina kemaluan itu berlaku, zina-zina yang lain hendaklah dijaga dari berlaku. Maka dari hadis di atas, bukanlah dukhul (memasukkan) sahaja yang dikira sebagai zina, tetapi perlakuan sebelum itu lagi sudah dikira sebagai zina. Cuma yang ada hukum hudud adalah zina dukhul sahaja. Maka janganlah kita pandang ringan zina-zina yang lain. Jangan kita katakan: ―Alaaahhh, aku tengok jer, bukan buat apa pun…..‖ ذٰنِكَ أَشكىٰ نَهُم

yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, Amat penting untuk pandangan mata kerana terdapat kaitan rapat antara pandangan mata dan kemaluan. Kalau tidak dijaga pandangan, maka akan timbul masalah pada hati yang boleh membawa kepada perbuatan zina.‖ Imam Ahmad رحم الله meriwayatkan dari Abu Umamah, dari Nabi saw yang telah bersabda: Tiada seorang lelaki muslim pun yang melihat kecantikan seorang wanita, kemudian dia menundukkan pandangan matanya, melainkan Allah akan menggantinya dengan (pahala) suatu ibadah yang dia rasakan kemanisannya (kenikmatannya). Menjaga pandangan mata dari membuat dosa akan menyebabkan kita dapat berasa nikmat untuk beribadat. Kita akan berasa nikmat dan seronok sahaja untuk solat, baca Qur‘an dan lain-lain. Maka, kalau kita rasa kita tidak mendapat kemanisan dalam ibadat kita, atau berasa berat dan malas, itu mungkin petanda yang kita tidak menjaga pandangan mata kita agaknya. Maka selepas ini, berusahalah untuk menjaganya.

4

إِنَّ اللهَ خَبيسٌ بِما يَصىَعىنَ

sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat. Allah mengingatkan yang Dia tahu apa sahaja yang kita perhatikan dan lakukan, walaupun kita tengok secara sembunyi-sembunyi. Ini semakna dengan apa yang disebutkan oleh Allah dalam firmanNya: { يَعْلَمُ خَائِىَت الأعْيُهِ وَمَا حُخْفِي الصُّذُورُ } Dia mengetahui (pandangan) mata yang khianat dan apa yang disembunyikan oleh hati. (Al-Mu’min: 19) Allah mengetahui semua tentang apa yang manusia lakukan. Allah menggunakan kalimah يَصىَعىنَ yang bermaksud ‗bina, buat, usahakan‘ (seperti usahakan perusahaan kilang dan sebagainya). Ini adalah kerana kebanyakan perbuatan manusia ini ada usahanya, bukannya tanpa sengaja dilakukan. Maka Allah menyuruh kita tundukkan mata kita kerana perkara ini boleh membawa kepada perkara yang tidak elok, kerana semuanya berasal dari mata, Malangnya zaman sekarang perkara ini lagi senang terjadi kerana tidak perlu lihat di khalayak ramai pun kerana ramai sudah ada FB. Maka senang sahaja lelaki untuk melihat wanita-wanita yang banyak meletakkan gambar mereka di FB itu untuk tatapan semua orang. Boleh ditenung lama-lama. Kalau tenung di jalanan tentu nampak pelik dan orang marah. Tetapi kalau tenung gambar di media sosial, tidak ada orang yang larang. Tidaklah kita menyalahkan FB itu sepenuhnya kerana ia boleh digunakan untuk berdakwah dan menyambung silaturahim dengan keluarga dan kenalan kita, tetapi kita haruslah menjaga perhubungan di dalamnya dan janganlah kita meletakkan gambar-gambar yang boleh menyebabkan fitnah. Maka tidaklah perlu untuk ―post‖ gambar-gambar yang tidak perlu untuk tatapan semua dan janganlah kita sibuk untuk membuang masa melayari gambar-gambar wanita cantik di FB lagi.

5

Ayat 31: Sekarang ayat untuk wanita pula. Allah beritahu bukan sahaja mesti ditundukkan pandangan tetapi mesti juga menutup anggota dengan menjaga aurat.

وَقُم نِّهمُؤمِىٰثِ يَغضُضهَ مِه أَبصٰسِهِهَّ

Katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya, Ini pula adalah arahan kepada wanita juga untuk menundukkan pandangan mereka. Maknanya, bukan lelaki sahaja yang mesti menundukkan dan menjaga pandangan mereka tetapi wanita juga mesti menundukkan pandangan. Janganlah mereka salahkan orang lelaki sahaja yang sentiasa melihat wanita. Haruslah sedar yang wanita juga mempunyai nafsu apabila mereka melihat lelaki. Oleh kerana itu, wanita juga tidak boleh memandang kepada lelaki yang bukan suami mereka. Sebahagian besar dari ulama‘ berdalilkan kepada sebuah hadis: Diriwayatkan oleh Abu Daud dan Imam Turmuzi melalui hadis Az-Zuhri dari Nabhan maula Ummu Salamah, yang menceritakan kepadanya bahawa Ummu Salamah رضي الله عىها pernah bercerita kepadanya bahawa pada suatu hari beliau dan Maimunah berada di hadapan Rasulullah saw. Ummu Salamah melanjutkan kisahnya, ―Ketika kami dalam keadaan demikian, tiba-tiba datanglah Ibnu Ummi Maktum. Ibnu Ummi Maktum masuk menemui Rasulullah saw. Kejadian ini sesudah Rasulullah saw memerintahkan kepada kami agar berhijab. Maka Rasulullah saw bersabda: ― احْخَجِبَا مِىْه ‖ ‗Berhijablah kamu berdua darinya!‘

6

Maka saya (Ummu Salamah) bertanya, ‗Wahai Rasulullah saw, bukankah dia buta tidak dapat melihat kami dan tidak pula mengetahui kami?‘ maka Rasulullah saw bersabda: أَوَ عَمْيَاوَانِ أَوْخُمَا؟ أَلَسْخُمَا حُبْصِرَاوِهِ ― ‖ ‗Apakah kamu berdua juga buta? Bukankah kamu berdua dapat melihatnya?‘.‖ Ulama‘ lainnya berpendapat bahawa kaum wanita dibolehkan memandang lelaki lain jika tanpa berahi. Seperti yang disebutkan di dalam kitab sahih, bahawa Rasulullah saw menyaksikan orang-orang Habsyah sedang bermain dengan tombak mereka di hari raya di dalam masjid, sedangkan Aisyah Ummul Mu‘minin رضي الله عىها menyaksikan pertunjukan mereka dari balik tubuh baginda, dan Nabi saw menutupinya dari pandangan mereka hingga A‘isyah رضي الله عىها jemu, lalu pulang. Oleh itu, ini menunjukkan bahawa orang perempuan melihat lelaki tidak sama dengan orang lelaki melihat wanita. Perbuatan lelaki melihat wanita lebih keras lagi. Lelaki lebih perlu menjaga pandangan mereka. Dan memang lelaki suka melihat wanita dengan pandangan ghairah. Kerana itulah wanita disuruh menutup aurat mereka sampai menutup rambut mereka, tetapi tidaklah lelaki disuruh berbuat begitu. Allahu a‘lam. وَيَحفَظهَ فُسوجَهُهَّ

dan menjaga kemaluannya, Dan mereka juga disuruh untuk menjaga kemaluan mereka. Kalaulah mereka tidak menjaganya, maka tentu akan lebih susah lagi kerana lelaki ini memang senang terangsang, tetapi mereka susah untuk mendapatkan wanita. Oleh sebab itu apabila Allah menyebut hukuman kepada penzina dalam ayat 2 surah ini, Allah memulakan dengan penzina wanita, kerana merekalah yang memegang ‗kunci‘nya. Kerana itu aurat wanita lebih banyak perlu dijaga dari lelaki. Mereka mesti menutup aurat mereka kecuali muka dan tangan sahaja. Dan mereka tidak boleh memakai pakaian yang ketat yang boleh memberi maklumat tentang bentuk tubuh badan mereka. Kerana itu pernah kakak A‘isyah رضي الله عىها yang bernama Asma‘ datang ke rumah Nabi saw memakai pakaian yang agak tipis dan ditegur oleh baginda.

7

وَلا يُبديهَ شيىَحَهُهَّ

dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, Salah satu cara untuk mengelakkan penzinaan terjadi, ialah dengan menjaga penampilan kaum wanita. Kaum wanita ini memang sudah menarik perhatian lelaki secara semulajadi. Kalau mereka tidak berbuat apa-apa pun memang kaum lelaki sudah tertarik. Maka kalau mereka menambah lagi penampilan mereka, maka tentu akan jadi lebih menarik dan merbahaya bagi kebanyakan lelaki. Kerana itulah pandangan lelaki susah untuk dijaga, kerana ada wanita-wanita yang memang menghiasi penampilan mereka supaya dinampak indah oleh manusia, terutama golongan lelaki. Kalimah زيىَخَهُ ه (perhiasan mereka) ada tiga tafsiran: Tafsiran yang pertama mengatakan ia merujuk kepada tubuh badan wanita itu sendiri. Oleh kerana itu di dalam syari‘at, tubuh badan orang perempuan itu sendiri sudah dikira sebagai ‗aurat‘. Dan kerana itu jikalau tidak ada keperluan untuk mereka keluar, maka mereka harus duduk di dalam rumah sahaja. Ini ada disebut di dalam Surah Ahzab. Kerana jikalau mereka tidak ada urusan dan keluar rumah juga, maka syaitan akan menyebabkan lelaki ajnabi melihat mereka.Maka, yang terbaik adalah mereka duduk sahaja di dalam rumah supaya selamat dari pandangan kaum lelaki. Tafsiran yang kedua, kalau mereka ada keperluan untuk keluar, maka hendaklah mereka menutup aurat mereka. Kalau boleh buka pun hanyalah muka dan tapak tangan mereka sahaja. Maka yang boleh dilihat adalah pakaian yang di luar sahaja. { يَا أَيُّهَا الى بِيُّ قُلْ لأزْوَاجِكَ وَبَىَاحِكَ وَوِسَاءِ الْمُؤْمِىِيهَ يُذْوِيهَ عَلَيْهِ ه مِهْ جَلابِيبِهِ ه رَلِكَ أَدْوَى

أَنْ يُعْرَفْهَ فَلا يُؤْرَيْهَ } Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan isteri-isteri orang mukmin, ―Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka.‖ Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, kerana itu mereka tidak diganggu.(Al-Ahzab: 59) Tafsiran yang ketiga, merujuk kepada kecantikan perhiasan mereka. Maksudnya mereka jangan pakai benda-benda yang boleh menarik perhatian.

8

Jangan pakai pakaian yang ketat. Jangan pakai alat solek yang tebal dan sebagainya. Ini kerana perhiasan itu semua menarik perhatian kaum lelaki. إِلّا ما ظَهَسَ مِىها

kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Hendaklah ditutup kesemuanya sekali kecuali perkara yang tidak dapat dielakkan lagi. Contohnya, mereka itu orang yang tinggi, maka mereka tidak boleh berbuat apa-apa tentang ketinggiannya itu. Juga baju di bahagian luar mereka, memang tidak dapat dielak lagi. Ada juga yang berpendapat, ia bermaksud bahagian tubuh mereka yang terbuka kerana ditiup angin, contohnya. Iaitu perkara yang tidak disengajakan. Perkara yang tidak disengajakan, dimaafkan. وَنيَضسِبهَ بِخُمُسِهِهَّ عَهىٰ جُيىبِهِهَّ

Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, Dan wanita hendaklah panjangkan ‗khimar‘ mereka ke atas dada mereka. Digunakan kalimah ‗khimar‘ yang bunyinya seperti ‗khamar‘ (arak) kerana sifatnya yang menutup akal di kepala. Jadi ‗khimar‘ dalam ayat ini adalah sesuatu yang menutup kepala mereka. Kebiasaan bagi orang Arab sebelum Islam, bahagian kepala mereka sudah biasa ditutup dengan khimar. Tetapi kain hujungnya dibawa ke belakang (macam kain serban yang leretan kainnya dilepaskan di belakang). Maknanya pakaian wanita waktu itu terbuka di bahagian dada. Maka apabila Islam datang, Allah memerintahkan agar kain itu dibawa ke bahagian depan menutupi belahan dada. Yang penting adalah bahagian dada yang menonjol itu yang perlu ditutup. Saidatina A‘isyah رضي الله عىها menceritakan bagaimana apabila ayat ini mula turun, mereka membacakan ayat ini kepada keluarga mereka dan para wanita terus mencari kain untuk menutupi bahagian tubuh mereka. Dan mereka terus meninggalkan kain yang jarang dan mula memakai kain yang kasar dan tebal.

9

Ini menunjukkan betapa warak dan taatnya mereka dengan ayat-ayat Qur‘an. Mereka terus buat tanpa soal dan tanpa lengah. Ada hujah jahil yang mengatakan tidak ada ayat Qur‘an yang memerintahkan untuk ‗menutup kepala‘. Mereka kata, hanya tutup ‗dada‘ sahaja. Dan sememangnya kalau dicari terjemahan ‗menutup kepala‘ tidak ada dalam terjemahan Qur‘an. Ini kerana mereka tidak faham apakah maksud ‗khimar‘. Khimar itu sudah membawa maksud ‗tutup kepala‘, jadi tidak disebut ‗tutup kepala‘ dalam Qur‘an lagi kerana ia memang telah diamalkan pada zaman itu. Cuma perubahan yang ditambah adalah kain yang jatuh ke belakang itu dahulu dibawa ke hadapan untuk menutupi belahan dada sahaja. Maka, haruslah pandai dan memahami cara memakai kain tudung ini. Mestilah diajarkan anak-anak perempuan kita dan isteri-isteri kita. Supaya kain tutup kepala itu juga benar-benar menutupi dada. Mestilah menggunakan kain yang panjang supaya dapat menutupi keseluruhan bahagian dada. وَلا يُبديهَ شيىَحَهُهَّ إِلّا نِبُعىنَحِهِهَّ

dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, Maka seorang wanita mestilah menjaga penampilan mereka. Tidak boleh menampakkan aurat dan juga perhiasan mereka melainkan kepada yang dibenarkan sahaja. Maka Allah memberikan senarai dan Allah memulakan dengan suami wanita itu sendiri. Dalam ayat ini, disebut 12 golongan yang dibenarkan. Sedangkan dalam Surah Ahzab hanya disebut tujuh (7) golongan sahaja. Ini adalah kerana Surah Nur ini datang kemudian selepas Surah Ahzab, maka ada penambahan dari surah yang awal turun. Kalau dengan suami, maka berhiaslah semolek-moleknya. Pakailah mana-mana hiasan yang disukai oleh suami. Dengan suami tidak perlu dijaga aurat kerana wanita itu halal bagi suaminya, semua benda boleh tengok. Kita haruslah ingat yang wanita itu jangan menarik perhatian lelaki lain. Janganlah kita sangka yang kalau wanita itu sudah menutupi auratnya, maka itu sudah cukup. Kerana aurat itu lebih lagi dari sekadar pakaian sahaja.

10

Kalau dia menutupi aurat tubuh badannya, dia haruslah juga menjaga tingkah lakunya. أَو ءآبائِهِهَّ أَو ءآباءِ بُعىنَحِهِهَّ

atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, Wanita itu boleh menampakkan perhiasannya kepada bapanya sendiri dan juga bapa mertuanya. Ini termasuklah datuk dan moyang juga. Aurat dengan mahram tidak sama dengan aurat bersama ajnabi. Dibenarkan membuka aurat kepada ahli keluarga kerana ahli keluarga menghormati sesama sendiri dan tidaklah akan mengambil kesempatan ke atas ahli keluarga sendiri. Dan tambahan pula, susah kalau hendak dijaga aurat di dalam rumah kerana mereka tinggal di dalam rumah yang sama. Jadi Islam membenarkannya. Tetapi hendaklah di dalam keadaan yang sesuai. Aurat yang dibenarkan adalah setakat rambut, tangan, wajah dan yang sesuai sahaja. أَو أَبىائِهِهَّ أَو أَبىاءِ بُعىنَحِهِهَّ

atau anak-anak lelaki mereka, atau anak-anak lelaki suami mereka, Juga boleh menunjukkan perhiasan kepada anak-anak mereka dan juga anak-anak suami mereka (anak tiri — mungkin suaminya itu sudah mempunyai anak dengan isteri yang lain). أَو إِخىٰوِهِهَّ أَو بَىي إِخىٰوِهِهَّ أَو بَىي أَخَىٰجِهِهَّ

atau saudara-saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau anak-anak lelaki saudara perempuan mereka, Juga dibenarkan menunjukkan perhiasan mereka kepada adik beradik lelaki mereka. Ini termasuk kepada adik beradik tiri juga. Juga kepada anak-anak saudara mereka, sama ada anak adik beradik lelakinya atau anak adik beradik perempuannya. Sama sahaja bagi keduanya.

11

Mereka yang disebutkan di atas (dari ayahnya tadi) adalah ‗mahram‘ bagi wanita itu, mereka dibolehkan memperlihatkan perhiasannya kepada orang-orang tersebut, tetapi bukan dengan cara tabarruj (berlebihan). Dalam ayat ini tidak disebut pakcik dan juga anak menantu. Ini kerana mereka juga tidak boleh dikahwini, maka mereka juga termasuk di dalam ayat ini. Pernah sekali pakcik kepada A‘isyah رضي الله عىها datang dan beliau takut untuk berjumpa dengannya. Maka selepas itu Nabi Muhammad kembali dan berkata A‘isyah رضي الله عىها boleh berjumpa dengan pakciknya itu tanpa menutup aurat. Kebenaran ini tidak termasuk ipar duai kerana mereka itu bukanlah mahram. Memang waktu itu mereka tidak boleh dikahwini kerana mereka pasangan orang lain. Tapi kalau mereka bercerai, kita boleh menikahi mereka. Dan ipar duai ini memang bahaya, kerana mereka itu selalunya rapat dengan kita dan mereka itu dianggap sebagai keluarga. Kita biasanya selalu berkumpul bersama-dalam dalam majlis keluarga. Jadi selalu boleh lihat melihat sesama sendiri. Dan kerana itu memang hendaklah dijaga sungguh dengan mereka. Malangnya selalunya orang kita tidak menjaga perkara ini kerana mereka sangka itu semua keluarga sahaja. Tetapi lihatlah hadis Nabi saw. Di dalam kitab Sahihain telah disebutkan sebuah hadis dari Rasulullah saw yang telah bersabda: ― إِي اكُمْ وَالذُّخُىلَ عَلَى الىِّسَاءِ ”. قَالُىا: يَا رَسُىلَ اللهِ، أَفَرَأَيْجَ الحَمْى؟ قَالَ: “الحَمْى الْمَىْثُ ‖ ―Janganlah kalian masuk menemui wanita.‖ Dikatakan, ―Wahai Rasulullah, bagaimanakah pendapatmu tentang (masuk menemui) saudara ipar?‖ Rasulullah menjawab, ―(Masuk menemui) saudara ipar ertinya maut.‖ Lihatlah bagaimana Nabi Muhammad saw sampai mengatakan mereka itu boleh dikaitkan dengan ‗maut‘ kerana berat sangat apa yang akan terjadi kalau kita tidak menjaga aurat dari ipar duai. Ingatlah yang mereka itu bukanlah mahram dan mereka boleh juga ada keinginan kepada ipar mereka. Dan kita pun tahu ada banyak kisah bagaimana seorang lelaki ‗terlajak‘ dengan iparnya sendiri.

12

أَو وِسائِهِهَّ

atau wanita-wanitanya, Yakni seorang wanita dibolehkan menampakkan perhiasannya kepada ‗wanita muslimat‘, bukan wanita kafir. Kerana itu ayat ini menyebut ‗wanitanya‘ yang merujuk kepada sesama Muslim. Wanita Muslim dibenarkan kerana mereka tidak menceritakan keadaan kaum wanita muslimat kepada kaum lelaki mereka. Tapi kenalah berhati-hati dengan wanita bukan Muslim. Ini kerana takut mereka akan menceritakan tentang wanita itu kepada lelaki lain. Ini kita dapat tahu dari kalimah yang digunakan. Kerana tidaklah digunakan kalimah وِسائِ sahaja yang boleh membawa maksud mana-mana wanita. Tapi kalimah yang digunakan adalah وِسائِهِ ه (wanita-wanita ‗mereka‘) yang membawa maksud wanita yang tertentu sahaja. Adapun wanita muslimah, sesungguhnya dia sepatutnya mengetahui bahawa perbuatan menceritakan perihal wanita lain (kepada lelaki) adalah haram sehingga dia hendaklah menahan dirinya dari melakukan hal tersebut. Rasulullah saw telah bersabda: ―لَ حُبَاشِرُ المرأة المرأةَ، حَىْعَخُهَا لِسَوْجِهَا كَأَو ه يَىْظُرُ إِلَيْهَا ‖ Janganlah seorang wanita menceritakan (menggambarkan) keadaan wanita lain kepada suaminya, (hingga) seakan-akan suaminya memandang ke arahnya. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) Inilah hukum yang telah diketengahkan. Mungkin ramai wanita kita tidak tahu tentang perkara ini. Maka mereka sangka yang mereka boleh membuka tudung mereka di hadapan wanita yang bukan beragama Islam sedangkan perkara ini dilarang. Sa‘id ibnu Mansur telah meriwayatkan di dalam kitab sunannya, bahawa Khalifah Umar menulis surat kepada Abu Ubaidah yang isinya sebagai berikut:

13

Amma Ba‘du, sesungguhnya telah sampai berita kepadaku yang mengatakan bahawa sebahagian dari kaum wanita muslimat sering memasuki tempat mandi sauna bersama wanita-wanita musyrik, dan hal itu terjadi di daerah selenggaraanmu. Maka tidak dihalalkan bagi wanita yang beriman kepada Allah swt dan hari kemudian memperlihatkan auratnya kepada wanita lain kecuali wanita yang seagama dengannya. Satu lagi pendapat yang mengatakan, وِسائِهِ ه yang dimaksudkan adalah golongan wanita yang selalu berurusan dengan wanita itu, tidak kira sama ada Muslim atau pun tidak. Iaitu mereka yang dipercayai. Maka kerana itu ada pendapat yang mengatakan boleh wanita yang bukan Muslim melihat aurat wanita. Tambahan pula kerana zaman sekarang amat susah untuk menjaga aurat dari mereka. Allahu a‘lam. Perhiasan yang dimaksudkan ialah bahagian leher, anting-anting, bahagian yang ditutupi oleh kain tudung, dan anggota lainnya yang tidak halal dilihat kecuali hanya oleh mahramnya. أَو ما مَهَكَث أَيمٰىُهُهَّ

atau hamba-hamba yang mereka miliki, Ibnu Jarir رضي الله عىه mengatakan, yang dimaksudkan adalah ‗hamba‘ perempuan yang musyrik. Dalam hal ini wanita muslimat dibolehkan memperlihatkan perhiasannya kepada hamba-hamba perempuannya, sekalipun mereka musyrik, kerana mereka adalah hambanya. Demikianlah menurut pendapat Abdullah bin Mas`ud, Mujahid, Hasan Basri, Ibn Sirin, Said bin Musayyab, Ta`us dan Imam Abu Hanifah, dan juga Imam Shafi`i. Jadi ini tidak termasuk hamba lelaki walaupun dimiliki oleh wanita itu. Kerana kalaulah hamba itu dibebaskan, dia boleh berkahwin dengan wanita itu. Tetapi menurut ulama‘ seperti A‘ishah dan Ummu Salamah berpendapat wanita muslimat dibolehkan memperlihatkan perhiasannya kepada hamba-hamba, baik yang lelaki mahupun yang perempuan. Mereka mengatakan demikian dengan berdalilkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Abu Daud رحم الله

14

أَوِ انحّٰبِعيهَ غَيسِ أُونِي الإِزبَةِ مِهَ انسِّجالِ

atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) Yakni seperti para pelayan yang bergaji di mana mereka yang berakal kurang dan lemah, tiada keinginan terhadap wanita dan tidak pula berkeinginan terhadap wanita. Jadi terdapat dua kategori: Mereka itu adalah pekerja bawahan dan mereka tidak ada keinginan terhadap wanita. Ini kerana apabila mereka itu orang bawahan, mereka tidak berani untuk membuat benda tidak patut. Walau bagaimanapun janganlah pula gunakan ayat ini sebagai alasan untuk bermudah-mudah dengan pekerja lelaki seperti pemandu, orang gaji dan sebagainya. Jangan cari alasan untuk memudahkan diri. Ibnu Abbas رضي الله عىه mengatakan, yang dimaksudkan adalah lelaki dungu yang tidak mempunyai nafsu syahwat. Sedangkan menurut Ikrimah, yang dimaksudkan adalah lelaki lembut (pondan) yang kemaluannya tidak dapat berereksi. Hal yang sama dikatakan oleh bukan hanya seorang dari kalangan ulama‘ Salaf. أَوِ انطِّفمِ انَّريهَ نَم يَظهَسوا عَهىٰ عَىزٰتِ انىِّساءِ

atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Ia bermaksud kanak-kanak kecil belum mengenali aurat lagi. Yakni anak-anak kecil yang masih belum mengerti keadaan wanita dan aurat mereka seperti perkataannya yang lemah lembut lagi merdu, lenggak-lenggoknya dalam berjalan, gerak-geri dan sikapnya. Apabila anak lelaki kecil masih belum memahami hal tersebut, maka dia boleh masuk menemui wanita walaupun wanita itu tidak menutup aurat dengan sempurna. Ulama‘ mengatakan mereka ini paling tua adalah berumur 12 tahun. Ini kerana mereka sepatutnya tidak ada lagi keinginan itu. Tapi pada zaman

15

sekarang tidaklah dapat dipastikan kerana ada di kalangan kanak-kanak ini yang cepat matangnya. Ini kerana mereka dari kecil lagi sudah terdedah kepada perkara-perkara yang tidak senonoh dalam media sosial. Jadi mereka sudah terangsang dari kecil lagi. Maka, kenalah pandai menilai. وَلا يَضسِبهَ بِأَزجُهِهِهَّ نِيُعهَمَ ما يُخفيهَ مِه شيىَحِهِهَّ

Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Wanita tidak boleh menghentakkan kaki sampai berbunyi perhiasan kaki mereka. Ini adalah perbuatan untuk menarik perhatian orang lelaki. Pada zaman Jahiliah dahulu, apabila seorang wanita berjalan di jalan, sedangkan dia memakai gelang kaki, jika tidak ada lelaki yang melihat dirinya, dia akan memukul-mukul kakinya ke tanah sehingga kaum lelaki mendengar bunyi gelangnya (dengan maksud menarik perhatian mereka). Maka Allah melarang kaum wanita mukmin melakukan hal seperti itu. Kalau zaman sekarang, ia boleh dilakukan dengan kasut tinggi. Ini kerana wanita zaman sekarang tidak memakai gelang kaki yang berbunyi, tetapi kalau dengan kasut tinggi yang berderap-derap bunyinya, itu pun sudah boleh dikira menarik perhatian. Termasuk ke dalam apa yang dilarang ialah memakai wangian bila keluar rumah, sebab kaum lelaki akan mencium baunya. Abu Isa At-Tirmizi رضي الله

عىه mengatakan: Dari Abu Musa,Nabi saw telah bersabda: Setiap mata ada zinanya. Seorang wanita bila memakai wangian, lalu melewati suatu majlis, maka dia (akan memperoleh dosa) . Yakni dosa zina mata. Maka kaum wanita, elaklah dari berhias semasa keluar rumah. Sepatutnya perhiasan itu adalah untuk suami sahaja. وَجىبىا إِنَى اللهِ جَميعًا أَيُّهَ انمُؤمِىىنَ نَعَهَّكُم جُفهِحىنَ

Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. Dan bertaubatlah kalau dahulu kamu pernah melakukan perkara-perkara yang dilarang ini. Bertaubatlah kamu kerana banyak yang kamu telah langgar. Ikutlah saranan dari Allah ini kerana ia adalah untuk kebaikan kita semua.

16

Perkara ini perlu dijaga dari rumah lagi, dari anak-anak kita sejak kecil lagi. Fahamkanlah mereka tentang perkara ini supaya tidak susah untuk kita ubah mereka apabila mereka dewasa nanti. Islam amat menjaga perkara ini sampaikan terdapat larangan berdua-duaan dengan wanita ajnabi. Kalau perlu berjumpa, maka kenalah ada mahram wanita itu. Wanita juga dilarang untuk menyentuh lelaki. Kerana itulah apabila Nabi saw mengadakan bai‘ah dengan wanita, baginda tidak pernah berjabat tangan dengan mereka. Maka ini menjadi larangan bagi kita untuk berjabat salam dengan wanita. Kerana itulah juga wanita dilarang untuk mengembara jauh tanpa mahramnya. Pentingnya wanita dipisahkan dari lelaki, sampaikan baginda mengatakan wanita lebih afdhal untuk solat di rumah sahaja. Dan kalaupun mereka datang solat berjemaah di masjid, wanita haruslah duduk di saf belakang jauh dari lelaki. Dan Nabi saw mengarahkan supaya menyediakan pintu asing bagi wanita supaya tidak bertembung dengan lelaki yang berjemaah itu. Dan pada zaman Nabi saw selepas solat, lelaki akan duduk dahulu untuk memberikan peluang kepada wanita untuk keluar dan balik dahulu. Ini supaya dua golongan itu tidak bertembung. Rujukan: Maulana Hadi Nouman Ali Khan Tafsir Ibn Kathir Tafhim-ul-Qur‘an, Abul A‘la Maududi Tafsir Maariful Qur‘an, Mufti Shafi Usmani__

Download Al-Quran 30 Juzu’.

Ini link murottal Al-Qur’an 30 juz tanpa harus download, tinggal play saja.

Juz 1 ⇨ http://j.mp/2b8SiNO

Juz 2 ⇨ http://j.mp/2b8RJmQ

Juz 3 ⇨ http://j.mp/2bFSrtF

Juz 4 ⇨ http://j.mp/2b8SXi3

Juz 5 ⇨ http://j.mp/2b8RZm3

Juz 6 ⇨ http://j.mp/28MBohs

Juz 7 ⇨ http://j.mp/2bFRIZC

Juz 8 ⇨ http://j.mp/2bufF7o

Juz 9 ⇨ http://j.mp/2byr1bu

Juz 10 ⇨ http://j.mp/2bHfyUH

Juz 11 ⇨ http://j.mp/2bHf80y

Juz 12 ⇨ http://j.mp/2bWnTby

Juz 13 ⇨ http://j.mp/2bFTiKQ

Juz 14 ⇨ http://j.mp/2b8SUTA

Juz 15 ⇨ http://j.mp/2bFRQIM

Juz 16 ⇨ http://j.mp/2b8SegG

Juz 17 ⇨ http://j.mp/2brHsFz

Juz 18 ⇨ http://j.mp/2b8SCfc

Juz 19 ⇨ http://j.mp/2bFSq95

Juz 20 ⇨ http://j.mp/2brI1zc

Juz 21 ⇨ http://j.mp/2b8VcBO

Juz 22 ⇨ http://j.mp/2bFRxNP

Juz 23 ⇨ http://j.mp/2brItxm

Juz 24 ⇨ http://j.mp/2brHKw5

Juz 25 ⇨ http://j.mp/2brImlf

Juz 26 ⇨ http://j.mp/2bFRHF2

Juz 27 ⇨ http://j.mp/2bFRXno

Juz 28 ⇨ http://j.mp/2brI3ai

Juz 29 ⇨ http://j.mp/2bFRyBF

Juz 30 ⇨ http://j.mp/2bFREcc

Sila disebarluaskan semoga menjadi amal jariyah bagi kita semua..

PERSELISIHAN MANUSIA.

PERSELISIHAN MANUSIA.

Allah mengutus rasul serta menurunkan kitab pedoman hidup(alquran assunah). Sikap manusia terhadap alquran assunah berbeza-beza.  Secara umun tingkatan perselisihan tersebut terbagi tiga jenis:-

(1).Ada manusia yg menerima dan ada menolak alquran assunah. Sikap ini menyebabkan manusia  menjadi dua golongan,  kafir atau mukmin.  Inilah perselisihan  terbesar terjadi dkalangan manusia. 

Allah berfirman yg ertinya:-

” Dia-lah yang menciptakan kamu, maka di antara kamu ada yang kafir dan di antaramu ada yang mukmin”. (at-Taghâbun ayat 2).

(2). Perselisihan dikalangan orang kafir.

Allah berfirman yg ertinya:-

“Orang-orang Yahudi berkata: “Orang-orang Nasrani itu tidak mempunyai suatu pegangan”, dan orang-orang Nasrani berkata: “Orang-orang Yahudi tidak mempunyai sesuatu pegangan,” Padahal mereka (sama-sama) membaca al-Kitab. Demikian pula orang-orang yang tidak mengetahui, mengatakan seperti ucapan mereka itu. Maka Allâh akan mengadili diantara mereka pada hari kiamat, tentang apa-apa yang mereka berselisih padanya.” (al-Baqarah ayat 111-113)

(3)  Perselisihan dikalangan umat islam.

Penyebabnya adalah perbedaan dalam berpegang kepada al-Qur’an dan As-Sunnah. Banyak kaum Muslim tidak berpegang kepada al-Qur’ân dan as-Sunnah dengan benar, sehingga terjerumus dalam berbagai kesesatan.

Demikian tiga bentuk perselisihan diatara manusia.

Walaupun telah terjadi berbagai firqah(golongan) dlm umat islam,  namun mereka tetap berpegang kepada alquran assunah.  Namun sekarang ini, seluruh wilayah kaum muslimin telah dikuasai oleh kaum kafir yahudi nasara. Akibat penjajahan tersebut umat islam sudah mengamalkan sistem hidup ciptaan manusia  dan meninggalkan alquran assunah. Maka terjadilah perselisihan yg sangat parah dan rumit kerana mereka sudah terjebak dalam perselisihan jenis (1) disamping perselisihan jenis (3).

Semoga umat islam  segara kembali kepada jalan yang lurus dan berpegang kepada alquran assunah.

Semoga bermanfaat.

7 CARA MERAWAT HATI YANG KOSONG

“Tatkala jiwa menjadi kosong, rawatlah ia dengan zikir di hati..

Tatkala jiwa menjadi kosong, penuhi al-Quran di lubuk sanubari..

Tatkala jiwa menjadi kosong, berlarilah kepada Ilahi..

Tatkala jiwa menjadi kosong, ingatlah diri kepada mati..

Kerana jiwa yang kosong itu permulaan bagi hati yang mati..

Kerana jiwa yang kosong itu puncanya hati berbelah bahagi..

Kerana jiwa yang kosong itu sumber lalainya hati..

Rawatlah hati, gilaplah iman, In shaa Allah, hati bakal subur kembali..

4 ORANG YANG TIDAK TERSENTUH API NERAKA

4 ORANG YANG TIDAK TERSENTUH API NERAKA…

1. SAHL

“Orang yang tidak mempersulitkan sesuatu, selalu ada solusi bagi setiap permasalahan. Tidak suka berbelit-belit, tidak menyusahkan dan tidak membuat orang lain susah

2. QORIB

“Akrab, ramah diajak bicara, menyenangkan bagi orang yang diajak bicara. wajahnya selalu berseri-seri dan murah senyum jika bertemu orang serta selalu menebar salam.

3. LAYYIN

“Orang yang lembut dan santun baik bertutur-kata atau bersikap. Tidak kasar, tidak mementingkan diri sendiri, tidak galak, tidak suka memarahi orang yang berbeza pendapat dengannya. Tidak suka memaksa. Lemah lembut dan selalu menginginkan kebaikan untuk orang lain.

4. HAYYIN

“Orang yang memiliki ketenangan dan keteduhan zahir batin. Tidak senang marah, penuh pertimbangan. Tidak mudah memaki, melaknat serta tenang jiwanya.

Nabi Muhammad SAW Bersabda, “Mahukah kalian aku tunjukan orang yang haram baginya tersentuh api neraka?” para sahabat berkata “mahu wahai Rasulullah!” Baginda menjawab “yang haram tersentuh api neraka adalah orang yang Hayyin, Layyin, Qorib, Sahl.” (HR. At-Tirmidzi dan Ibnu Hibban)

10 CARA MENYUCI JIWA

🌼Mari sama-sama Kita membersihkan Hati, dengan cara ;🌼

🦚 Jangan cari kesalahan orang lain, kesalahan sendiri kitapun banyak,  hanya saja kita tak sadar.

🦚 Jangan hina orang, Allah Tak pernah Menghina kita.

🦚 Jangan buka aib orang,  Aib sendiripun banyak yg disimpan oleh Allah bahkan sampai d akhirat.

🦚 Jangan Mencela Orang, Allah menhargai setiap usaha hamba-hambanya.

🦚 jangan merendahkan orang, bisa saja orang yg kita rendahkan itu lah yg akan menolong kita  saat susah.

🦚 Jaga Lisanmu Jangan sampai menyakiti hati orang, Doa orang yang teraniaya itu makbul.

🦚 Jangan bangga dengan amal ibadah kita, Hanya Allah yang tahu amal tersebut diterima atau tidak.

🦚 Jangan sombong dengan apa yang kita punya, Allah bisa tarik kapan saja Allah mau.

🦚 Jangan bandingkan orang lain dengan kita, Allah Tentukan rezeki orang sesuai kadarnya masing-masing.

🦚 Jangan sedih dengan kekurangan kita, Allah tahu apa yang terbaik untuk hambanya.

Insya Allah Kiat semua siap Amalkan dan Sampaikan..

5 AMALAN KETIKA MENDENGAR AZAN

5 AMALAN KETIKA MENDENGAR AZAN

Ada lima amalan yang semestinya diamalkan ketika mendengar azan. Apa saja itu?

Lima amalan tersebut telah disebutkan oleh Ibnul Qayyim sebagai berikut:

(1) mengucapkan seperti apa yang diucapkan oleh muadzin.

(2) bershalawat pada Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam: Allahumma sholli ‘ala Muhammad atau membaca shalawat ibrahimiyyah seperti yang dibaca saat tasyahud.

(3) minta pada Allah untuk Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam wasilah dan keutamaan sebagaimana yang disebutkan dalam hadits Jabir bin ‘Abdillah: Allahumma robba hadzihid da’watit taammah wash sholatil qoo-imah, aati Muhammadanil wasilata wal fadhilah, wab’atshu maqoomam mahmuuda alladzi wa ‘adtah …

(4) membaca: Asyhadu alla ilaha illallah wahdahu laa syarika lah wa anna muhammadan ‘abduhu wa rasuluh, radhitu billahi robbaa wa bi muhammadin rosulaa wa bil islami diinaa, sebagaimana disebutkan dalam hadits Sa’ad bin Abi Waqqash.

(5) memanjatkan doa sesuai yang diinginkan. (Lihat Jalaa-ul Afham hal. 329-331)

Dalil untuk amalan nomor satu sampai dengan tiga disebutkan dalam hadits dari ‘Abdullah bin ‘Amr bin Al ‘Ash, ia berkata bahwa ia mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

“Jika kalian mendengar muadzin, maka ucapkanlah seperti apa yang diucapkan oleh muadzin. Kemudian bershalawatlah untukku. Karena siapa yang bershalawat kepadaku sekali, maka Allah akan bershalawat padanya (memberi ampunan padanya) sebanyak sepuluh kali. Kemudian mintalah wasilah pada Allah untukku. Karena wasilah itu adalah tempat di surga yang hanya diperuntukkan bagi hamba Allah, aku berharap akulah yang mendapatkannya. Siapa yang meminta untukku wasilah seperti itu, dialah yang berhak mendapatkan syafa’atku.” (HR. Muslim no. 384).

Adapun meminta wasilah pada Allah untuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam disebutkan dalam hadits dari Jabir bin Abdillah, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

“Barangsiapa mengucapkan setelah mendengar adzan ‘allahumma robba hadzihid da’watit taammah wash sholatil qoo-imah, aati Muhammadanil wasilata wal fadhilah, wab’atshu maqoomam mahmuuda alladzi wa ‘adtah’ [Ya Allah, Rabb pemilik dakwah yang sempurna ini (dakwah tauhid), shalat yang ditegakkan, berikanlah kepada Muhammad wasilah (kedudukan yang tinggi), dan fadilah (kedudukan lain yang mulia). Dan bangkitkanlah beliau sehingga bisa menempati maqom (kedudukan) terpuji yang telah Engkau janjikan padanya], maka dia akan mendapatkan syafa’atku kelak.” (HR.Bukhari no. 614 )

14 Cara Merasai Nikmat Bersyukur

14 Cara Merasai Nikmat Bersyukur

1. Bersyukur dengan apa yang anda dapat, kerana bukan semua orang mendapat sesuatu sepertimana anda.

2. Perasaan syukur dapat dilihat apabila anda sanggup memberi apa yang anda ada kepada orang yang lebih memerlukan.

3. Setiap hirupan udara adalah satu nikmat. Jadi bersyukurlah.

4. Bersyukurlah dengan apa yang anda ada sekarang, kerana ada sesetengah orang tidak bersyukur dan telah mengalami kerugian yang besar.

5. Keberkatan hanya datang kepada orang yang bersyukur.

6. Setiap hari, perbanyakkan berterima kasih tidak kira sedikit ataupun banyak.

7. Janganlah marah sekiranya sesuatu tidak mengikut apa yang dirancang. Ada hikmah disebalik setiap kejadian.

8. Janganlah tamak dengan apa yang anda peroleh hari ini. Mungkin anda tidak mempunyai peluang sepertimana hari ini.

9. Jadikan ucapan terima kasih dan syukur sebagai satu cara hidup kita

10. Perbanyakkan rasa syukur dan keberkatan akan datang.

11. Apabila anda gembira, ucaplah terima kasih.

12. Perasaan syukur bukanlah sekadar pada ucapan, malah dengan perbuatan.

13. Bersyukur adalah salah satu sifat-sifat yang mulia.

14. Sesiapa yang mempunyai perasaan syukur boleh mencapai kejayaan dalam hidup.

Create your website with WordPress.com
Get started