TEMAN YANG PALING MENGENALI KELEMAHAN KITA

TEMAN YANG PALING MENGENALI KELEMAHAN KITA

مَا صَحِبَكَ الاَّ مَنْ صَحِبَكَ وَهُوَ بِعَيْبَكَ عَلِيْمٌ، وَلَيْسَ ذَلِكَ إلاَّ مَوْلاَكَ الكَرِيْمُ.
Tiada teman yang menemani mu yang paling mengenali keaiban diri mu melainkan Tuhan mu yang Maha Mulia.

Setelah nyata pada kita bahawa yang sebenarnya yang memuliakan kita dengan memperlihatkan kebaikan kita dengan menutup keaiban dan kekurangan kita walaupun Dia mengetahui akannya ialah Allah…

Justeru Dialah yang selayaknya dijadikan teman dengan senantiasa mengintai-ngintai keberadaan Nya di mana jua kita berada.

Ketahui oleh mu duhai para salik kepada Allah! Sesungguhnya sebenar-benar teman mu ialah Allah, oleh itu Hendaklah engkau mengetahui hakikat bersuhbah dengan Nya dan sentiasa melazimi adab bersama Nya pada zahir dan batin mu.

Malulah kepada Nya apabila Dia mendapati dirimu berada dalam perkara yang ditegah Nya dan mencari mu pada perkara yang diperintahkan Nya.

Al Hakim di dalam kitabnya Al Mustadrak meriwayatkan sebuah hadis :

عَبْدِاللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ رضي الله عنه قَالَ – قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: “اسْتَحْيُوا مِنْ اللَّهِ حَقَّ الْحَيَاءِ قَالَ قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا نَسْتَحْيِي وَالْحَمْدُ لِلَّهِ قَالَ: “لَيْسَ ذَاكَ وَلَكِنَّ الِاسْتِحْيَاءَ مِنْ اللَّهِ حَقَّ الْحَيَاءِ أَنْ تَحْفَظَ الرَّأْسَ وَمَا وَعَى وَالْبَطْنَ وَمَا حَوَى وَلْتَذْكُرْ الْمَوْتَ وَالْبِلَى وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ تَرَكَ زِينَةَ الدُّنْيَا فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدْ اسْتَحْيَا مِنْ اللَّهِ حَقَّ الْحَيَاءِ”.

Abdullah bin Masud r.a berkata : sabda Rasulullah s.a.w :” hendaklah kamu berasa malu kepada Allah dengan sebenar-benarnya, kata beliau : kami menjawab : ya Rasulullah! Kami sudah malu kepada Nya Alhamdulillah!

Lalu Baginda bersabda : bukan begitu… Sebenar-benar malu kepada Allah itu ialah bahawa engkau memelihara fikiran yang masuk ke otak mu, apa yang memasuki perut mu, bahawa engkau mengingati mati dan hal ehwal kubur, sesiapa yang melakukan demikian maka dia telah sebenar-benarnya malu kepada Allah.

Teman yang sentiasa menemani mu dan sangat mengenali keiaban mu itu dapat mencegah mu dari bersifat pura-pura dan riya’ dalam beragama, tiada sesiapa yang mampu melakukan demikian melainkan Tuhanmu.

Tuhan yang sentiasa Memerhatikan zahir dan batin mu, gerak dan diam mu, tawa dan tangis mu. Tuhan yang apabila engkau menderhakainya akan menutupnya dan apabila engkau memohon kemaafan Nya pasti akan memaafkan mu.

Bersuhbah dengan Allah itu bermula dengan Bersuhbah dengan para AhliLLah. Hal ini kerana kebanyakan manusia tiada mampu mendapat pedoman langsung dari Allah melainkan melalui perantaraan sahabat, guru dan sebagainya.

كن مع الله فان لم تكن مع الله فكن مع من كان مع الله فانه يوصلك الى الله
“Hendaklah engkau selalu bersama Allah. Jika
tidak mampu, berusahalah selalu bersama orang-
orang yang dekat dengan Allah. Karena
sesungguhnya orang itulah yang akan
menyampaikanmu kepada Allah.” (HR. Abu Daud).
Maka bersuhbah dengan mereka juga seperti bersuhbah dengan Allah, maka jika engkau malu kepada mereka juga seperti engkau malu kepada Allah dan seterusnya.

Mereka jugalah yang diisyaratkan oleh Rasulullah s.a.w :
عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ ، قَالَ : قِيلَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، مَنْ أَوْلِيَاءُ اللَّهِ ؟ قَالَ : الَّذِينَ إِذَا رُؤُوا ذُكِرَ اللَّهُ
أخرجه ابن أبي الدنيا في الأولياء ( 0/11 برقم 27 )
Rasulullah s.a.w ditanya siapakah Awliya’ Allah? Baginda menjawab : ” mereka yang apabila dipandang wajahnya akan mengingatkan kepada Allah”.

Assalamualaikum  &  Selamat  Pagi,

FURMAN ALLAH SWT YANG BERMAKNA

SESUNGGUHNYA KAMU TIDAK AKAN DAPAT MEMBERI PETUNJUK KEPADA ORANG YANG KAMU KASIHI, TETAPI ALLAH MEMBERI PETUNJUK KEPADA ORANG YANG DIKEHENDAKI-NYA, DAN ALLAH LEBIH MENGETAHUI ORANG-ORANG YANG MAU MENERIMA PETUNJUK. Surah Al-Qasas : 56

Mohon  Kunjungi Blog Kami Untuk Mendapat Maklumat Tentang  Al-Quran Mendahului Sains  Dan Lebih 80 Blog Gerbang Ilmu Agama Terbaik :

PERINGATAN DARI ILAHI (IV) – RINGKASAN KITAB TANBIHUL GHAFILIN

https://jipskelantan88695409.wordpress.com/2020/09/13/peringatan-dari-ilahi-iv-ringkasan-kitab-tanbihul-ghafilin/

Sama2 Kita Berkongsi Pahala Jariah Dengan Menyebarkan Bahan2 Agama Yang Bermanfaat, Mohon Para Sahabat Follow Blog Kami Dan Beri Pandangan Berguna, Terima Kasih.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s