SEBAIK-BAIK TEMAN

 SEBAIK-BAIK TEMAN
خَيْرُ مَنْ تَصْحَبُ مَنْ يَطْلُبُكَ لاَ لِشَيْءٍ يَعُوْدُ مِنْكَ إلَيْهِ
Sebaik-baik orang yang sewajarnya engkau bersahabat dengannya ialah orang yang mencari mu bukan kerana manfaat yang diperolehinya dari mu.
Sesungguhnya telah dinyatakan sebelum ini bahawa di antara ciri – ciri teman yang baik ialah teman yang mengenali kelemahan kita tetapi menutupnya dengan sifat pemaafnya dan sifat-sifat mulianya yang lain.
Kemudian pada kalam ini Syeikh memperincikan lagi ciri-ciri tersebut agar kita bersungguh mencarinya dan mendampinginya iaitu mereka yang mencari kita bukan kerana menginginkan sesuatu manfaat dari kita.
Sementara itu, tiada sesiapa pun yang menepati dengan ciri-ciri ini melainkan Allah, Zat Yang Maha Kaya lagi Maha Agung. Tuhan yang pasti melaksanakan apa yang dikehendaki Nya, Yang mencintai sesiapa sahaja tanpa sebarang sebab dan yang memurkai sesiapa sahaja tanpa ditimpa sebarang kemudaratan dan kesakitan.

Tuhan yang mendekatkan sesiapa sahaja yang dikehendaki Nya walaupun tanpa amalan yang dikerjakan dan menjauhkan sesiapa sahaja walau tanpa dosa yang dilakukannya.
Oleh itu, sebaik-baik sahabat ialah Tuhan mu, yang sentiasa mencari mu agar diri mu sentiasa merasai kehadiran Nya dan yang memilih mu untuk dicintai Nya tanpa menginginkan sebarang manfaat dari mu melainkan semuanya belas ihsan darinya kepada mu.

Justeru bagaimana engkau meninggalkannya dan mencari teman bermanja kepada selain Nya sedangkan mudaratnya lebih besar dari manfaatnya??
Sesetengah para Arif biLLah menyebut kebanyakan manusia umpama kala jengking yang bisa yang ada pada penyepitnya bisa mematikan.

Demikianlah keinginan nafsu yang ada dalam diri manusia juga seperti bisa kala jengking yang boleh mematikan agama.
Oleh itu jika engkau hendak bersahabat maka bersahabat lah dengan para Arif iaitu mereka yang perilakunya dapat memberikan kesedaran kepada mu dan bicaranya membawa mu mengenal Tuhan mu.
Tegasnya bersuhbah dengan menyampaikan kepada Allah sebenarnya bersuhbah dengan Allah, kerana tiada sesuatu selain Nya.

Sementara memandang para Arif biLLah itu seolah memandang kepada Allah kerana para Arif itu lebur dirinya dalam naungan Kebesaran Allah. Tiada sesuatu lagi dalam hati dan hidupnya melainkan untuk Allah.
Para Arif biLLah sentiasa wujud pada setiap zaman dan masa serta tiada pernah terputus kewujudannya.

Kewujudan mereka terlalu nyata seperti terangnya cahaya matahari. Oleh kerana nyatanya kewujudan mereka sehingga ada sebahagian manusia yang tersilau dari menemuinya.

Moga Allah menemukan kita dengan para Arif biLLah ini dan jika kita telah temui mereka moga di istiqamah kan kita untuk bersuhbah bersama mereka.

Assalamualaikum  &  Selamat  Pagi,

FURMAN ALLAH SWT YANG BERMAKNA

SESUNGGUHNYA KAMU TIDAK AKAN DAPAT MEMBERI PETUNJUK KEPADA ORANG YANG KAMU KASIHI, TETAPI ALLAH MEMBERI PETUNJUK KEPADA ORANG YANG DIKEHENDAKI-NYA, DAN ALLAH LEBIH MENGETAHUI ORANG-ORANG YANG MAU MENERIMA PETUNJUK. Surah Al-Qasas : 56

Mohon  Kunjungi Blog Kami Untuk Mendapat Maklumat Tentang  Al-Quran Mendahului Sains  Dan Lebih 80 Blog Gerbang Ilmu Agama Terbaik :

PERINGATAN DARI ILAHI (IV) – RINGKASAN KITAB TANBIHUL GHAFILIN

https://jipskelantan88695409.wordpress.com/2020/09/13/peringatan-dari-ilahi-iv-ringkasan-kitab-tanbihul-ghafilin/

Sama2 Kita Berkongsi Pahala Jariah Dengan Menyebarkan Bahan2 Agama Yang Bermanfaat, Mohon Para Sahabat Follow Blog Kami Dan Beri Pandangan Berguna, Terima Kasih.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s