Apabila Semua Perkara Tidak Seperti Yang Kita Mahukan

Jangan ‘mengeluh’ pada apa yang kita hadapi dalam hidup ini kerana disuatu tempat didunia ini mungkin ada insan yang hidup hanya berserah pada Allah SWT, mereka tidak pernah kenal erti kemewahan dunia, keseronokan hidup yang berganti siang dan malam, merasai kelazatan makanan yang adakala berlaku pembaziran, mereka hanya tidur beratapkan langit bertilamkan bumi, dimanakah mereka berlindung pada hujan, rebut dan panas. Mereka begitu sabar, tabah dan redha berhadapan dengan apa saja yang mendatang, menerima seadanya kurnia Allah yang bernama ‘nikmat’ sedangkan kita bangun subuh belum pun keluar dari selimut sudah mula berkira dan berkeluh, ‘apalagi yang musibah terjadi hari ini’. 

Sukarnya kita bersyukur kerana masih diberi kesempatan untuk memperbaiki dosa semalam. Gelapkah penglihatan kita sepanjang 86,400 saat yang kita lalui terlalu banyak ‘nikmat’ yang dikurniakan kepada kita untuk meneruskan kehidupan kita. Tidak ada seorangpun yang tahu apa yang akan terjadi dalam hidup mereka. Kita memang boleh berharap dan merancang, tapi kadangkala hidup tersasar ke arah yang tak disangka-sangka. Ketika perkara yang terjadi tak menepati pengharapan kita, kita mula sibuk memenyesali diri. Maka, muhasabahlah wahai calon penghuni syurga, “Mahasuci Allah yang menguasai segala kerajaan, Dan Dia Mahakuasa atas segala sesuatu. Yang menciptakan mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Mahaperkasa, Maha Pengampun.”- (Al-Mulk: 1-2). Pujuklah hati andai dugaan yang datang itu seakan bertubi-tubi bagi kita. Bukan Allah tidak tahu, betapa dengan ujian dariNya ini, membuat kita terduduk, membuat kita menangis dan membuat kita lebih banyak ingat Dia. Allah tahu itu dan ketahuilah Allah sentiasa memerhati kita dengan pandangan kasih sayang. Dia sentiasa ingin yang terbaik untuk kehidupan kita.
Janganlah kita merasa kitalah yang paling menderita, mari kita lihat, renungkan dan fikirkan akan 8 perkara ini yang harus kita ingat bila apa yang kita rencanakan tidak bertepatan dengan apa yang terjadi;

1. Jadikan kesusahan dan kekecewaan membuat kita lebih berusahaKesusahan dan kecewa akan adalah sebahagian dari kehidupan. Fikirkan ianya akan membuat hidup kita lebih bermakna. Apa akan jadi jika hidup kita mudah saja? Tentu kebosanan melanda. Dari rasa susah kita akan memahami indahnya keberhasilan yang sedang kita usahakan. Kita perlu menjadikannya cermin dan belajar dari kesilapan-kesilapan yang membuat kisah hidup kita tidak terurus dan berkecamuk. Walaupun sukar, tetaplah optimis dan berpikiran positif. Ingatlah selalu ada asbab dari setiap kejadian yang terjadi pada kita, dalam perkara ini percayalah bahwa rasa kesusahan dan rasa kecewa kita adalah pembelajaran hidup yang akan mendewasakan kita. “Kesusahan tidak semuanya seksaan dan yang paling pahit itu bukan semuanya racun. Tetapi adakalanya lebih berguna daripada kesenangan yang terus-menerus.  Orang yang terlalu cepat berputus asa adalah orang yang putus harapan seumpama dia telah menyediakan dirinya untuk mati sebelum mati”
2. Segala perkara yang berlaku di dalam hidup ini hanya sementaraMasa-masa sukar kita akan berlalu dengan seiring perjalanan waktu. Tak kira betapa pantas masa berlalu, hujan yang turun akan pasti berhenti. Setiap titis air mata dan luka tetap akan kering dan sembuh. Dan selama kita masih menyedari matahari yang selalu terbit dan terbenam setiap harinya, di satu waktu kita akan sembuh dan menemukan bahwa hidup kita masih yang terbaik. Jika saat ini kita merasa hidup kita susah dan seluruh dunia mentertawakan kita, maka tabahlah. Semua itu hanyalah fasa kehidupan yang akan kita lalui seiring dengan masa. Jadi kita harus faham bahwa yang tidak pernah berubah dari hidup kita adalah perubahan itu sendiri jika kita masih leka dan lalai serta malas merubahnya.  “Doa memberikan kekuatan pada orang yang lemah, membuat orang tidak percaya menjadi percaya dan memberikan keberanian pada orang yang ketakutan.
3. Mengeluh tentang hidup tidak akan mengubah apapunBerhentilah ‘mengeluh’. Tak perlu membuang masa kita dengan berkeluh kesah. Itu tidak akan membuat hidup bertambah baik. Jestru kita akan kehilangan kesempatan untuk menikmati kehidupan ayng lebih baik dan indah. Kalau kita kehilangan mimpi, itu bukan bermakna berakhirnya hidup kita tetapi bangunlah dari lena yang panjang dan carilah mimpi yang baru. Berubah dan belajarlah dari masa lalu dan bukan menyesalinya. Jangan biarkan gelapnya masa lalu, memudarkan cerahnya masa depan yang menanti kita. Berhentilah mempertaruhkan masa depan kita dengan meratapi perkara yang telah berlalu. “Dunia ini umpama lautan yang luas. Kita adalah kapal yg belayar dilautan telah ramai kapal karam didalamnya.. andai muatan kita adalah iman, dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini”

 4. Buktikan bahwa kita sebenarnya kuatBekas atau parut luka adalah tanda kekuatan kita. Halangan, musibah, maupun kejadian tak diduga yang terjadi di luar perancangan kita itu adalah sebuah halangan yang ingin menguji sejauh mana kekuatan dan ketegaran kita. Apakah kita mampu menghadapi masalah dengan baik, atau hanya akan mendiamkan diri di bilik tidur. Buktikan kita sebenarnya memang kuat dengan menyembuhkan luka dan rasa sakit hingga menjadi bekas luka yang boleh kita tunjukkan pada dunia yanag serba mencabar ini. Orang yang dikatakan kuat, bukan kerana dia tidak pernah jatuh atau gagal. Orang yang kuat adalah mereka yang akan selalu bangkit dan meneruskan kehidupan sekalipun hidup terus diuji dan diduga dengan pelbagai halangan hingga kita menyerah kalah. “Setiap jiwa yang dilahirkan telah tertanam dengan benih untuk mencapai keunggulan hidup. Tetapi benih itu tidak akan tumbuh seandainya tidak dibajai dengan keberanian.”
5. Selalu ada orang lain yang bernasib lebih buruk daripada diri kitaSebenarnya ada orang yang lebih menderita daripada diri kita. Jika di atas langit masih ada langit, maka tetap akan ada disatu tempat didunia ini orang lain yang lebih menderita daripada diri kita. Sesekali perglah ke rumah anak yatim dan lihatlah anak-anak ini yang masih boleh bergembira walaupun mereka tidak memiliki kedua orang tua. Lihat sekeliling dan kita pasti akan bertemu  dengan mereka yang memiliki nasib yang lebih buruk daripada nasib kita disaat ini. Jika kita masih ada rumah untuk pulang, kedua orang tua yang masih menanyakan khabarmu, atau masih mampu minum secawan kopi untuk merehatkan diri, maka percayalah bahwa kita jauh lebih beruntung daripada yang kita rasa atau fikirkan. “Kebanyakan orang membuang banyak masa dan tenaga untuk memikirkan masalah dan bukan cuba untuk menyelesaikannya.” 

6. Fokuslah pada apa yang kamu miliki, bukan pada perkara yang telah hilangSetiap dari kita pasti mengalami kehilangan, maka relakan apayang telah hilang. Merelakan apa yang telah hilang dari kita memang nampak mudah. Tapi hanya orang yang kurang cerdik yang akan mengabaikan apa yang dimilikinya untuk suatu waktu yang telah hilang darinya. Jadi daripada kita meratapi apa yang telah hilang dari kita, adalah lebih baik ikhlaskan saja dan lebih berfokus dengan apa yang kita ada ketika ini. Jangan sampai kita menyesal untuk kedua kalinya kerana kita kehilangan sesuatu yang sebenarnya boleh kita jaga. “Seseorang manusia harus cukup rendah hati untuk mengakui kesilapannya, cukup bijak untuk mengambil manfaat daripada kegagalannya dan cukup berani untuk membetulkan kesilapannya.”
7. Sedarilah bahawa beberapa perkara memang telah ditakdirkanDalam hidup beberapa perkara memang telah ditakdirkan dan tak boleh diubah. Beberapa perkara di dunia ini memang boleh kita usahakan atau dapatkan, tapi ada juga yang telah ditakdirkan dan tak akan boleh kita ubah dengan cara apa pun usaha yang kita lakukan. Dalam hidup ini ada tujuh perkara yang tidak boleh kita ubah iaitu: Jenis kelamin atau jantina kita, siapa ibubapa kita, bila kita dilahirkan, bentuk dan sifat fizikal kita, masa lalu kita, kedudukan kita dalam keluarga da nasal keturunan bangsa kita yang telah ditetapkan dan digariskan sejak azali kita menjalani hidup dan menjadi manusia. Kit tidak akan pernah menolak kematian yang mendatang atau orang-orang terdekat pada kita, kita tidak berhak mencabut hidup orang lain dan kita tidak akan pernah boleh bersama dengan orang yang tidak ditakdirkan untuk kita. Tak peduli berapa kuatnya kita bertahan, pada akhirnya kita akan tetap berpisahkan dan menjalani kehidupan masing-masing. “Jika ditakdirkan tidak kita temui sesuatu yang dicari di dunia ini, terimalah hakikat ia memang tidak ada. Di akhirat sana tempat ‘ada’ dan sempurna segala. Jika ‘langit’ hendak runtuh, masakan jari yang kecil ini mampu menahannya. Dalam setiap yang kita miliki, pasti ada jemu dan letihnya. Dalam setiap yang kita tidak miliki, pasti ada kesal dan sayunya. Jangan terlalu dalam segalanya. Jangan terlalu cinta, jangan terlalu benci. Jangan terlalu suka, jangan terlalu duka. Sederhana itulah yang selalu menyelamaktkan ‘hati’ kita.”

8. PerkaraTerbaik Yang boleh kita Lakukan Adalah Bangkit Dan Terus meneruskan hidup iniBangkit dan meneruskan hidup adalah satu-satu jalan yang terbaik. ‘Move on’ dan teruskan menjalani hidupkita adalah jalan satu-satunya yang boleh kita lakukan saat kehidupan kita tidak berjalan sesuai denagn apa yang direncana. Jangan takut untuk kembali mencuba, tak perlu ragu untuk kembali jatuh cinta, bermimpi dan kembali menata kehidupanmu. Jangan biarkan kenyataan pahit dan kerasnya hidup menggelapkan dan mengeraskan hati kita. Saat kita merasa pintu kebahagiaan tertutup untuk kita, temukan pintu kebahagian yang baru dengan membuka mata, telinga dan hati untuk kita terus menikmati hidup yang indah ini. Jangan pernah berhenti berharap dan mencuba apa yang ingin kita lakukan. Banyak jalan menuju kebahagian. Jika satu jalan membuat kita tersesat, yang harus kita lakukan hanya mencuba untuk mencari jalan lain, bukan mengalah malah tenggelam dan berputar-putar di jalan yang sama. “Seseorang manusia harus cukup rendah hati untuk mengakui kesilapannya, cukup bijak untuk mengambil manfaat daripada kegagalannya dan cukup berani untuk membetulkan kesilapannya. Mereka yang berjaya bukanlah mereka yang gagal dalam mencuba, bukan juga mereka yang sering gagal tetapi mereka yang tidak pernah gagal mencuba dan terus mencuba sehingga kejayaan yang dikecapi.”
Inilah dia 8 perkara yang harus kita ingat saat kita merasa sedih dan kecewa dengan kehidupan kita. Jangan sedih berterusan, kita pasti mampu melakukan yang terbaik buat diri kita, percayalah disebalik gelap pasti ada cahaya, bila kita lemah carilah kekuatan, dalam kita berduka ada senyum yang mampu merawatnya dan ketika kita hampir jatuh berpautlah didahan yang kuat kerana pasti ada tempat kita berehat sebelum kita meneruskan hidup ini. Kadangkala Allah hilangkan sekejap matahari…. Kemudian Dia datangkan pula mendung lalu hujan bersama guruh dan kilat…. Puas kita menangis dalam keresahan, mencari di mana matahari? Rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi yang paling indah… Itulah kehidupan.. 

https://perjalanantanpahenti.blogspot.com/2014/10/apabila-semua-perkara-tidak-seperti.html

Assalamualaikum  &  Selamat  Pagi,

FURMAN ALLAH SWT YANG BERMAKNA

SESUNGGUHNYA KAMU TIDAK AKAN DAPAT MEMBERI PETUNJUK KEPADA ORANG YANG KAMU KASIHI, TETAPI ALLAH MEMBERI PETUNJUK KEPADA ORANG YANG DIKEHENDAKI-NYA, DAN ALLAH LEBIH MENGETAHUI ORANG-ORANG YANG MAU MENERIMA PETUNJUK. Surah Al-Qasas : 56

Mohon  Kunjungi Blog Kami Untuk Mendapat Maklumat Tentang  Al-Quran Mendahului Sains  Dan Lebih 80 Blog Gerbang Ilmu Agama Terbaik :

PERINGATAN DARI ILAHI (IV) – RINGKASAN KITAB TANBIHUL GHAFILIN

https://jipskelantan88695409.wordpress.com/2020/09/13/peringatan-dari-ilahi-iv-ringkasan-kitab-tanbihul-ghafilin/

Sama2 Kita Berkongsi Pahala Jariah Dengan Menyebarkan Bahan2 Agama Yang Bermanfaat, Mohon Para Sahabat Follow Blog Kami Dan Beri Pandangan Berguna, Terima Kasih.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Create your website with WordPress.com
Get started
%d bloggers like this: