Allah SWT Amat Memuliakan Mereka Yang Berakhlak Mulia

Alhamdulillah, setinggi-tinggi  penghargaan buat Rasul Junjungan,           Selawat dan Salam  buat  Baginda,Para Sahabat serta keluarga.

Demi kemakmuran sejagat dan ketinggian nilai akhlak  rasul tercinta , marilah kita hayati bingkisan Baginda  berkaitan ketinggian akhlak di sisi Allah SWT 

Berikut adalah koleksi hadis Rasulullah SAW berkaitan kemuliaan akhlak:

Rasulullah SAW bersabda :

“Paling dekat dengan aku kedudukannya pada hari kiamat adalah orang yang  paling baik akhlaknya dan sebaik-baik kamu ialah yang paling baik terhadap keluarganya”. (HR. Ar-Ridha)

Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya seorang mukmin-kerana kebaikan akhlaknya-menyamai darjat orang yang biasa melakukan puasa dan menunaikan solat malam.” (HR Abu Dawud) 

Dari Abu Ad-Darda’ R.A ; Rasulullah SAWbersabda:

Tidak ada sesuatu yang diletakkan pada timbangan hari kiamat yang lebih berat daripada akhlak yang mulia dan sesungguhnya orang yang berakhlak mulia boleh mencapai derajat orang yang berpuasa dan solat. [Sunan Tirmidzi: Sahih]

Rasulullah SAW bersabda,

“Sesungguhnya orang yang paling aku cintai dan paling dekat kedudukannya dengan majlisku pada Hari Kiamat nanti adalah orang yang paling baik akhlaknya. Sebaliknya, orang yang aku benci dan paling jauh dari diriku adalah orang yang terlalu banyak bicara (yang tidak bermanfaat dan sombong.”    (HR at-Tirmidzi).

Baginda Rasulullah SAW menyebut  sejumlah keistimewaan akhlak mulia ini. Saat beliau ditanya tentang apa itu kebajikan (al-birr), contohya, beliau lansung menjawab, “Al-Birr husn al-khulq (Kebajikan itu adalah akhlak mulia.” (HR Muslim).

Beliau bahkan bersabda,  “Tidak ada sesuatu pun yang lebih berat dalam timbangan seorang Mukmin pada Hari Kiamat nanti selain akhlak mulia.  Sesungguhnya Allah membenci orang yang berbuat keji dan berkata-kata keji.” (HR at-Tirmidzi)

Rasulullah SAW juga menyebut Muslim yang berakhlak mulia sebagai manusia terbaik. Beliau bersabda, “Sesungguhnya yang terbaik di antara kalian adalah yang paling baik akhlaknya.” (HR al-Bukhari dan Muslim).

Dari Sahl bin Sa’ad R.A Rasulullah SAW  bersabda:]
Sesungguhnya Allah mencintai akhlak yang mulia dan membenci akhlak yang buruk. [Al-Mu’jam Al-Kabiir: Sahih]

An-Nawwaas bin Sim’aan Al-Anshary R.A. berkata: Aku bertanya kepada Rasulullah SAW tentang kebaikan dan keburukan, dan Rasulullah menjawab:

Kebaikan adalah akhlak yang baik, dan keburukan adalah sesuatu yang kamu benci di hati kamu), dan kamu tidak suka jika orang lain mengetahuinya.   [Sahih Muslim]

Dari Abu Umamah R.A bersabda:   Saya menjamin sebuah rumah tepi syurga bagi orang meninggalkan debat sekalipun ia benar, dan sebuah rumah di tengah syurga bagi orang yang tidak berbohong sekalipun hanya bergurau, dan rumah di atas syurga bagi orang yang mulia akhlaknya. [Sunan Abi Daud: Hasan]

Dari Jabir bin Samurah R.A, Rasul bersabda:
Sesungguhnya orang yang paling baik keislamannya adalah yang paling baik akhlaknya. [Musnad Ahmad: Sahih]

Dari Jabir R.A ; Rasulullah SAW bersabda:
Sesungguhnya yang paling aku cintai dari kalian dan yang paling dekat tempatnya dariku di hari kiamat adalah yang paling mulia akhlaknya dan yang paling aku benci dari kalian dan yan paling jauh tempatnya dariku di hari kiamat adalah yang banyak bicara, angkuh dalam berbicara, dan sombong. [Sunan Tirmidzi: Sahih]

Dari Abu Hurairah R.A; Rasulullah SAW bersabda: Kalian tidak akan mampu memberi kepada semua orang dengan hartamu, akan tetapi kamu boleh memberi kepada semua orang dengan senyuman dan akhlak mulia.  [Musnad Al-Bazzar: Hasan]

Hubungilah orang yang memutuskan hubungannya dengan kamu dan berilah (sesuatu) kepada orang yang enggan memberimu. Hindarkan dirimu dari orang yang menzalimi kamu (Artinya, jangan menghiraukan orang yang menzalimi kamu). (HR. Ahmad)

Aku menjenguk ke syurga dan aku  melihat kebanyakan penghuninya orang-orang fakir (miskin). Lalu aku menjenguk ke neraka dan aku melihat kebanyakan penghuninya adalah kaum wanita. (HR. Bukhari dan Muslim) yang dimaksud hadits ini adalah fakir miskin yang sabar dan bersyukur dan kebanyakan wanita masuk neraka adalah kerana banyak mengeluh kepada suami dan tidak mahu bersyukur.

Tiada lurus iman seorang hamba sehingga lurus hatinya, dan tiada lurus

hatinya sehingga lurus lidahnya. ( HR. Ahmad)

Sebaik-baik umatku adalah apabila pergi (musafir) dia berbuka puasa dan solat Qashar, dan jika berbuat kebaikan merasa gembira, tetapi apabila melakukan keburukan dia beristighfar. Dan seburuk-buruk umatku adalah yang dilahirkan dalam kenikmatan dan dibesarkan dengannya, makanannya sebaik-baik makanan, dia mengenakan pakaian mewah-mewah dan bila berkata tidak benar (tidak jujur). (HR. Ath-Thabrani)

Allah SWT mewajibkan tujuh hak kepada seorang mukmin terhadap mukmin lainnya, iaitu:

(1) Melihat saudara seimannya dengan rasa hormat dalam pandangan matanya;

(2) Mencintainya di dalam hati;

(3) menyantuninya dengan hartanya;

(4) Tidak menggejek atau mendengar ejekkan terhadap kawannya;

(5) Menziarahi orang sakit;

(6) Menziarahi jenazahnya;

(7) dan tidak menyebut kecuali kebaikannya sesudah ia meninggal. (HR. Ibnu Baabawih)

Sebaik-baik kamu ialah yang diharapkan kebaikannya dan aman dari kejahatannya, dan seburuk-buruk kamu ialah yang tidak diharapkan kebaikannya dan tidak aman dari kejahatannya. (HR. Tirmidzi dan Abu Ya’la)

Aku mengagumi seorang mukmin. Bila memperoleh kebaikan dia memuji Allah dan bersyukur. Bila ditimpa musibah dia memuji Allah dan bersabar. Seorang mukmin diberi pahala dalam segala hal walaupun dalam sesuap makanan yang diangkatnya ke mulut isterinya. (HR. Ahmad dan Abu Dawud)

Jangan menunjukkan kegembiraan atas penderitaan saudaramu, nescaya Allah akan menyelamatkannya dan akan menimpakan (musibah) kepadamu. (HR. Aththusi dan Tirmidzi)

Sesiapa membela (nama baik dan kehormatan) saudaranya tanpa kehadirannya maka Allah akan membelanya di dunia dan di akhirat. (HR. Al-Baihaqi)

Hiasilah diri kita dengan akhlak mulia, agar  kita tersenarai dalam golongan yang mendapat perhatian Allah SWT.

Sekian , Terima Kasih.

Semoga Memberi Manfaat…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s